سلامت نیوز: اگر روحیه پذیرش را در خویش تقویت کنیم، به راحتی می‌توانیم از تجربه دیگران پلی بسازیم برای پیشرفت خویش و چه زیباست که موضوعات مهم و محوری را جایگزین مباحث انحرافی کنیم.

جعفر بای، کارشناس آسیب‌های اجتماعی مرکز پیشگیری از وقوع جرایم اجتماعی، در گفت‌وگو با برنا درخصوص مساله تجربه آموزی و تجربه اندوزی جوانان، بیان کرد: اگرچه جامعه ما در مهارت بهره گیری از تجربه های خویش به عنوان سرمایه های ملی توجه لازم را ندارد، در آموختن از تجربیات دیگران نیز دچار کاستی و ضعف است.

وی با توجه به پیچیده شدن روابط اجتماعی و فراز و نشیب های فراوانی که در زندگی امروز جوانان ما به آنها دچارند، تاکید کرد: جوان ایرانی قبل از اندیشیدن به بهره گیری از تجربه های خویش و یا تجربه کردن تمامی مسائل مورد نیاز می بایست به تجربه آموزی از تجارب دیگران بپردازد.

بای تصریح کرد: جوانان باید برای سرعت بخشیدن به حصول اهداف بلند به تجربه آموزی از دیگران بپردازند. به علت پیچیدگی زندگی اجتماعی در جهان امروز، روابط جوامع نیز طی دهه های اخیر بسیار پیچیده تر شده است. عناصر اجتماعی از قوانین و مقررات پیچیده تری برخوردار شده اند و تمام این پیچیدگی ها موانع راه جوانان خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروزه به علت سهولت ارتباطات اجتماعی و رونق بازار رسانه ها، مبادلات اخبار و اطلاعات بسیار گسترده تر شده است. دهکده جهانی به دنیای شیشه ای تبدیل شده و این امکان را به انسان ها می دهد که به راحتی از تجربه دیگران استفاده کنند.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: با تجربه آموزی، انسان ها در عقول دیگران شریک می شوند. تجربه آموزی اتخاذ تصمیمات را بدون نقص، کامل و جامع می نماید و با عنایت به اینکه آدمی همیشه در حال تصمیم گیری است و در طول روز میلیون ها تصمیم اتخاذ می کند، هروقت از تجربه ها مدد بگیرد، تصمیم دقیق تری اتخاذ خواهد نمود.

این کارشناس آسیب های اجتماعی تصریح کرد: لازم به ذکر است از همه تصمیماتی که انسان در کل زندگی اتخاذ می کند، سه تصمیم تمامی زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و همه ارکان و ابعاد زندگی متاثر از این سه تصمیم است و اگر این سه تصمیم درست و دقیق اتخاذ شود، زندگی با سعادت و نیکبختی قرین خواهد شد.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی از انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و انتخاب همسر به عنوان سه تصمیم اساسی زندگی انسان ها نامبرد و اضافه کرد: جوانان باید با تجربه آموزی پیچیدگی های زندگی را سهل و روان و ساده بپیمایند. تجربه آموزی امکان سرعت بخشی را فراهم می نماید، امکان شکست و مواجه شدن با مشکل در زندگی را به حداقل می رساند.

وی تصریح کرد: با تجربه آموزی زمینه های موفقیت های متعالی در زندگی محیا می شود و خلاقیت ها و بهره گیری از همه ظرفیت ها و استفاده از توانمندی های فردی و اجتماعی در زندگی زنده می شود.

جعفر بای با این مقدمه به ضرورت تجربه آموزی در زندگی جوانان اشاره داشت و گفت: اگر جوان از تجربه والدین و اطرافیان در انتخاب همسر مدد گیرد، کمتر با شکست مواجه خواهد شد. دوره جوانی بهترین زمان تجربه آموزی است و خانواده بهترین مکان برای این مساله است. اگر روحیه پذیرش را در خویش تقویت کنیم، به راحتی می توانیم از تجربه های دیگران پلی بسازیم برای پیشرفت خویش و چه زیباست که موضوعات مهم و محوری را جایگزین مباحث انحرافی و منفی در مباحث اصلی تجربه آموزی کنیم.

وی در خاتمه اذعان داشت: بهترین کسانی که می توانند در تجربه آموزی ما را یاری دهند، دلسوزان ما یعنی والدین هستند که باید از تجربیات آنها کمک خواست. معلمان و اساتید نیز کسانی هستند که می توانند تجربه های مفاهیم اصلی زندگی خویش را در اختیار ما قرار دهند تا به این وسیله بتوانیم زندگی سرشار از سعادت و توفیق پیش روی خویش داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha