یک بانوی زیست شناس ایرانی موفق شد جایزه " پتزکولر 2007 " تورنتوی ایتالیا را که در حقیقت یک نوع جایزه نوبل در رشته غددشناسی است، بدست آورده و به عنوان برترین زیست شناس سلولی دنیا معرفی شود.

به گزاش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مینا جی. بیسل از لابراتوار ملی لاورنس برکلی در کالیفرنیا روز گذشته در شهر ترنتو جایزه پتزکولر 2007 (Premio Pezcoller 2007 ) را دریافت کرد.

این جایزه نوعی نوبل در رشته غددشناسی است که از 21 سال پیش از سوی بنیاد پتزکولر و جایزه بین المللی تحقیقات دریاره سرطان ( International Award for Cancer Research ) به پیشگامان عرصه مبارزه با تومور و سرطان اعطا می شود.

کمیسیون علمی این جایزه از بین 30 نامزد از تمام کشورهای دنیا، بیسل را به عنوان بهترین زیست شناس سلولی سال انتخاب کرد.

مینا بیسل در تحقیقاتی که براساس غدد شناسی انجام داده، موفق شده است، نوعی رفتار بی قاعده در ماتریکس خارج از سلولی را در پاسخ به سلول ها کشف کند.

وی همچنین از سوی بنیاد این جایزه به عنوان رهبر واقعی درک و توضیح تاثیر ریزمحیط ها روی لایه جدار اندام های بدن پستانداران معرفی شد.

مینا بیسل متولد تهران است اما به منظور ادامه تحصیل در جوانی با یک بورس تحصیلی به آمریکا رفت. وی در دانشگاه هاروارد تحصیلات کارشناسی خود را به پایان رساند و از سال 1972در لابراتوار برکلی که بیشتر کشفیات خود را در آنجا انجام داده، در رشته میکروبیولوژی مولکولی متخصص شد.

بیسل این جایزه 75 هزار دلاری را به پاس پژوهش هایی که در زمینه توانایی ریز محیط های تغییرات سلولی، تبدیل شدن آنها به تومورها و امکان استفاده از یک سلول سرطانی برای رفتارهای طبیعی سلول ها دریافت کرده است. (به محیط اطراف سلول ها، ریز محیط می گویند.)

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha