سلامت نیوز: حذف یارانه شیر بر کیفیت شیرهای کیسه‌ای تأثیر منفی گذاشت و کیفیت این محصول غذایی مهم را کاهش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شیر یکی از ضروری‌ترین مواد غذایی برای انسان است و بسیاری از احتیاجات بدن را تأمین می‌کند؛ پولی که برای مصرف شیر صرف می‌شود، هرگز هدر نمی‌رود و به تندرستی مصرف کننده کمک می‌کند.

مصرف شیر از کوتاهی قد، نرمی استخوان، خرابی لثه و دندان در کودکان و نوجوانان پیشگیری می‌کند، امروزه سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در هر جامعه یکی از معیارهای توسعه و پیشرفت فرهنگی آن محسوب می‌شود.

* مصرف شیر رابطه مستقیم با میزان سلامت و پیشرفت جوامع دارد

تولید و مصرف شیر رابطه مستقیمی با میزان سلامت و پیشرفت همه جوامع دارد. اما حذف یارانه شیر موجب شده است که کیفیت شیر نیز کاهش پیدا کند.
 
در گذشته هم مردم ایران شیر را کمتر از حد مطلوب مصرف می‌کردند و حالا با حذف یارانه شیر همان مقدار کم هم که مصرف داشتند کمتر شده است و کمبود کلسیم، مشکلات استخوانی، کاهش رشد، ضعف سیستم ایمنی و کاهش بهره‌هوشی کودکان و نوجوانان را به دنبال دارد.

حسینی 35 ساله خانه‌دار در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: بعد از حذف یارانه شیر،‌ شیرهای کیسه‌ای آبکی به نظر می‌رسد و بسیار بی‌مزه شده است و فرزندان ما از مصرف شیرهای کیسه‌ای امتناع می‌کنند.

به گفته وی شیرهای استریل به دلیل اینکه مزه بهتری دارند نسبت به شیرهای کیسه‌ای گران قیمت‌تر هستند ولی باید توجه داشت که خانواده‌هایی که توان مالی ندارند نمی‌توانند از شیرهای استریل استفاده کنند و باید کیفیت شیرهای کیسه‌ای افزایش پیدا کند.

زهرا عبدالهی 44 ساله و کارمند می‌گوید: شیرهای کیسه‌ای بسیار بی‌کیفیت شده است، در گذشته قبل از حذف یارانه از این نوع شیر برای تهیه ماست استفاده می‌کردم ولی هم اکنون با این شیرها نمی‌شود ماست تهیه کرد؛ به دلیل اینکه کیفیت ندارد و ماست تولید شده نیز بی‌کیفیت است؛ ترجیح می‌دهم پول بیشتری پرداخت کنم و شیر با کیفیت خریداری کنم.

به گفته وی بسیاری از مردم در زمانی که به شیر، یارانه تعلق می‌گرفت شیر کمی مصرف می‌کردند ولی هم اکنون این افراد شیر مصرف نمی‌کنند و سرانه مصرف شیر بیشتر، کاهش پیدا می‌کند.

زهره احسانی بازنشسته 54 ساله می‌گوید: ‌مصرف شیر برای همه افراد به خصوص برای سالمندان، کودکان،‌ مادران شیرده و زنان باردار مفید است.

به گفته وی شیر سرشار از مواد مغذی است که باید همگان از آن استفاده کنند ولی سرانه مصرف شیر در ایران بسیار کم است که دولت باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح سرانه مصرف شیر را افزایش دهد و به تولید کنندگان شیر یارانه بدهد تا شیر با کیفیت تهیه کنند.

*کاهش چربی شیرهای کیسه‌ای

حسین چمنی، مشاور مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» درباره کاهش کیفیت شیر‌های کیسه‌ای می‌گوید: شیرهای کیسه‌ای 2.5 درصد چربی بوده است اما هم‌اکنون شیرهای یک درصد و 2 درصد چربی تولید می‌شود. پایین آمدن درصد چربی شیرهای کیسه‌ای موجب شده است تا کیفیت شیر کاهش پیدا کند.

به گفته وی شیر کامل دارای چربی 3.2 درصد است چرا که چربی بر خوشمزگی شیر تأثیر می‌گذارد. شیرهای کیسه‌ای یک تا 2 درصد چربی فقط از لحاظ چربی با شیرهای کیسه‌ای 2.5 درصد تفاوت دارد و در مواردی دیگر مانند همان شیرهای گذشته است. مشکل حذف یارانه، تعدیل و افزایش قیمت شیر موجب شده است که مقدار مصرف شیر کاهش پیدا کند.

مشاور مدیر عامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) می‌افزاید: شیر یک ماده غذایی غیر قابل جایگزین است و عدم مصرف شیر صدمات جبران‌ناپذیری را به جای می‌گذارد، بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، مشکلات استخوانی، کاهش بهره هوشی و کاهش قد مستقیماً مرتبط با شیر است. گروه‌های سنی تا 17 سال می‌توانند شیرهای با چربی بالا مصرف کنند ولی سالمندان باید شیرهای کم‌چرب استفاده کنند چرا که چربی اضافی برای سالمندان مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

*شیرهای کیسه‌ای کیفیت گذشته را ندارند

عزیزالله کمال زاده، محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» درباره کاهش کیفیت شیرهای کیسه‌ای می‌گوید: شیرهای کیسه‌ای در حال حاضر کیفیت قابل انتظار را ندارند اما در گذشته به دلیل یارانه‌ای بودن شیر کنترل بیشتری در تهیه شیرها وجود داشت؛ حذف یارانه شیر، کنترل بر تهیه شیرهای کیسه‌ای را کاهش داده است چرا که مصرف کننده باید شیری با کیفیت خریداری کند.

کمال‌زاده می‌افزاید: تحقیقات نشان داده است کودکانی که در مدرسه شیر مصرف کرده‌اند، سالانه قد آنها افزایش بیشتری داشته است و به جای اینکه سالانه 2 سانتی‌متر اضافه قد داشته باشند، حدود 6 سانتی‌متر قد آنها افزایش پیدا کرده است.

وی بیان می‌دارد: شیر اثرات بسیار مثبتی بر سلامت دانش‌آموزان می‌گذارد. مصرف شیر در بین آنها موجب افزایش رشد جسمی و فکری آنها می‌شود، قدرت یادگیری آنها را افزایش می‌دهد و جامعه‌ای سالم خواهیم داشت.

*حذف یارانه شیر باعث کاهش کیفیت آن نشده است

ثریا نواب‌پور کارشناس صنعت شیر در گفت‌وگو با فارس اظهار می‌دارد: تصور بر این است که حذف یارانه شیر باعث کاهش کیفیت آن شده باشد که این تصور، درست نیست؛ به دلیل اینکه معمولاً‌ شیرهای کیسه‌ای هموژنیزه نیستند و چربی به جداره کیسه می‌چسبد و شیر کم مزه‌تر به نظر می‌رسد.

به گفته وی در کارخانه‌ها شیر‌های با کیفیت بالا در خط تولید شیرهای استریل قرار می‌گیرند و شیرهای با کیفیت پایین در خط تولید شیرهای کیسه‌ای قرار می‌گیرند.

این کارشناس صنعت شیر می‌افزاید:‌ شیر مشمول استاندارد اجباری قرار می‌گیرد و شیرهای کیسه‌ای به دلیل اینکه هموژنیزه نبوده، بی‌مزه هستند؛ در تولید شیرهای استریل باید حساسیت بیشتری به خرج داد البته این تصور که کیفیت شیرهای کیسه‌ای بعد از حذف یارانه آن کاهش یافت، تصور صحیحی نیست؛ شیر باید به عنوان غذای اصلی مردم قرار گیرد و یارانه به آن تعلق گیرد البته یارانه به تولید کننده تعلق پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha