سلامت نیوز: عضو كمیته اجرایی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كشور با اشاره به فراوانی سرطان معده در مردان گفت: این سرطان در افرادی با گروه خونی Aشایع تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از ایرنا از دبیرخانه ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كشور، دكتر سیدهاشم سید مهدی با بیان اینكه پسماندهای سلول های جنینی در مری و یك سوم فوقانی معده عاملی برای ابتلاء به سرطان معده است اظهار كرد: بقایای سلول های جنینی قابلیت سرطانی شدن را دارند كه با بررسی ها و تست های تشخیصی معمول، رادیوگرافی و سی. تی. اسكن قابل شناسایی نیستند.

وی ادامه داد: سرطان معده در مردان پس از سرطان ریه شایع ترین سرطان است حال آنكه در زنان سرطان پستان شایع ترین سرطان به شمار می آید.

عضو كمیته اجرایی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كشور افزود: علائم و نشانه های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتی های گوارشی است به طوری كه افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا كنند.

سیدمهدی با بیان اینكه كاهش وزن و بی اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است، گفت: در مراحل اولیه ناراحتی های گوارشی چون تهوع، بی اشتهایی، كاهش وزن، درد ملایم و متناوب و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ(ملنا) و در مراحل پیشرفته تر استفراغ خونی بروز می كند.

وی ادامه داد: وجود هلیكوباكترپیلوری و استعداد ابتلاء فرد به سرطان معده از فرضیات موجود در دنیای پزشكی است حال آنكه افزایش اسیدمعده، استعمال دخانیات، مصرف غذاهای نمك سود شده و دودی، افزایش مصرف غذاهای سرخ كردنی همگی از عوامل پرخطر برای ابتلاء به سرطان معده هستند.

عضو كمیته اجرایی ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كشور آندوسكوپی و رادیوگرافی معده را از راه های تشخیص سرطان معده برشمرد و یادآور شد: در زخم های معده احتمال سرطانی شدن وجود دارد از این رو چنانچه زخم معده ای پس از 3 ماه دارو درمانی به درمان پاسخ ندهد اندیكاسیونی برای جراحی معده است.

سیدمهدی توصیه كرد تا افراد با كوچكترین علامت در تغییر وضعیت مزاج ، دفع ،بی اشتهایی، تهوع و كاهش وزن برای بررسی های بیشتر به پزشك متخصص مراجعه كنند.

سید مهدی یادآور شد: در ششمین كنگره انجمن علمی جراحان عمومی كه با عنوان مدیریت عود و عوارض سرطان‌های شایع پس از درمان در ایران 11 تا 13 آبان 90 در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود نحوه مدیریت عود و عوارض سرطان‌های دستگاه گوارش به عنوان یكی از شایع‌ترین سرطان‌های ایران بررسی می‌شود و شركت در این كنگره برای عموم آزاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha