سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تراکم بالای جمعیت در سفر حج تمتع، گفت: زائران در هنگام ظهر و در ساعات گرم روزاز تردد غیرضروری مانند رفتن به بازارها خودداری کنند و با دغدغه خرید به این سفر معنوی نروند.

دکتر حمید عمادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تقریبا برای تمام افرادی که به سفر حج مشرف می شوند، یک یا چند نوع عفونت تنفسی رخ می دهد و با توجه به تعداد زیاد زائران این مسئله اجتناب نا پذیر است، در حالی که با رعایت نکات بهداشتی امکان پیشگیری از آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه افراد با بیماری‌های زمینه ای مانند مبتلایان به دیابت و یا فشار خون بالا در صورت عدم رعایت رژیم غذایی در طی این سفر با مشکل مواجه می شوند، افزود: بعضی از بیماران دیابتی علی رغم رژیم غذایی که در ایران داشته اند، در طول سفر از موادی مانند برنج و نوشابه استفاده می کنند و قند آنها در این حالت از کنترل خارج می شود و مشکلات جدی برای آنها به دنبال دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تعریق زیاد و مصرف کم آب به مشکلات دامن می زند و در بعضی موارد عدم رعایت رژیم غذایی منجر به این می شود که فشار خون از حالت کنترل خارج شود.

دکتر عمادی با اشاره به این که قوا و عملکرد فکری در افراد مسن کاهش می یابد، گفت: در زندگی عادی این افراد با آگاهی از میزان توانایی های خود فعالیت ها را کم می کنند ولی در سفر انتظارات بیش از حد از خود دارند.

وی تاخیر در پرواز را عاملی موثر در ایجاد استرس و بی خوابی به خصوص در افراد مسن دانست و اظهار داشت: در صورتی که زائران به منظور انجام اعمال حج به طور مستقیم از فرودگاه به مکه بروند، استرس بیشتری به آنها تحمیل می شود و در این حالت اختلال حواس و عدم هوشیاری در افراد مشاهده می شود و این مسئله ای شایع در بین افراد مسن است که به صورت ناهنجاری رفتاری خود را نشان می دهد و در مواردی به گم شدن آنها می انجامد.

دکتر عمادی در ادامه شکستگی را از شایعترین مشکلات سفر حج دانست و گفت: این شکستگی در جریان مراسم طواف، هنگام سوار شدن یا پیاده شدن از اتوبوس و یا استحمام در محیط های جدید و غیر استاندارد رخ می دهد و برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی مانند گم شدن افراد مسن، همراهی بستگان جوان به منظور مراقبت از آنها در طی این سفر ضروری است.

وی به عوامل مختلف ایجاد تروما اشاره کرد و اظهار داشت: در بعضی مواقع زائران به طور دسته جمعی به پیاده روی و یا خرید می روند که در این حالت نیز امکان بروز حوادث رانندگی زیاد است و شکستگی زیاد دیده می شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری‌ها در این سفر در روزهای گرم، سازمان حج و زیارت در هیات پزشکی از متخصصین مربوطه مانند پزشک عفونی، متخصص داخلی و غدد و ارتوپد به تعداد کافی دعوت به عمل می آورد و به آنها آموزش‌های لازم را می دهند و علیرغم اینکه چندین متخصص دعوت شده اند، در اکثر موارد با حجم زیاد بیماران روبه رو هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در ایام حج تمتع همه امور در دست ما نیست و محدودیت های زیادی وجود دارد و بروز بعضی از مسائل اجتناب ناپذیر است البته هماهنگی با مدیریت هتل ها در مواردی کمک کننده است، همچنین رعایت بهداشت از جمله مواردیست که بسیار به آن پرداخته و سفارش می شود در حالی که عمل به آن مهم است و متاسفانه در اکثر موارد رعایت نمی شود.

دکتر عمادی ادامه داد: افراد مسن از پیاده روی های طولانی مانند خریدهای غیرضروری خودداری کنند و سوغاتی ها را قبل از سفر و از ایران تهیه کنند و همیشه بطری آب به همراه داشته باشند زیرا نوشیدن آب به میزان کافی در مواقعی که فرد دچار تعریق زیاد است از کم آبی بدن جلوگیری می کند در حالی که نوشابه و چای این خاصیت را ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در هر کاروانی یک پزشک وجود دارد که مسئول سلامت افراد کاروان است گفت: در بعضی موارد مشکلاتی برای زائران به وجود می آید که به تخصص و امکانات بیشتر نیاز دارد مثلا در موارد شکستگی اقدامات بیشتری لازم است. همچنین هیات پزشکی ایران در شهر مکه و مدینه بیمارستانی دارد که متخصص های زیادی در آن فعالیت می کنند و نقش حد وسطی دارند و رابط پزشک‌های کاروان و بیمارستان‌های سعودی هستند.

دکتر عمادی تصریح کرد: پزشکان کاروان، درمان بیماری‌های داخلی مانند عفونتهای ریوی، تشدید علائم آسمی، نارسایی های قلبی و تنظیم فشار خون را به عهده دارند و در مورد بیماری‌های جدی تر، پزشکان رابط که عرب زبان هستند و اصلیتی ایرانی دارند بیماران را از بیمارستان هیات پزشکی تحویل و با آمبولانس به بیمارستان سعودی می برند و با گرفتن شرح حال آنها، پیگیری‌های لازم را انجام می دهند.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت: هیات پزشکی ایرانی تا حد امکان به زائران سرویس می دهد و در صورت نیاز مانند ضرورت اعمال جراحی و ICU از بیمارستان‌های سعودی کمک گرفته می شود.

وی با بیان اینکه خوردن موز و نوشابه یبوست به همراه دارد گفت: همراه بردن دارو به میزان کافی در سفر حج برای بیماران ضروریست و تا جایی که امکان دارد افراد خود را خسته نکنند و خواب کافی داشته باشند.

دکتر عمادی در پایان خاطر نشان کرد: زائران در طول سفر مواد غذایی از دستفروشان نخرند زیرا احتمال ابتلا به بیماری‌ها با خوردن آنها وجود دارد همچنین وقتی دچار تعریق هستند از نشستن جلوی کولرهای گازی خودداری کنند و در نهایت هنگام برگشت بار زیادی به همراه نداشته باشند زیرا امکان این که گمرک در مواردی مانع از ورود کالا ها شود وجود دارد و این امر استرس زیادی به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha