سلامت نیوز: یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان؛ تربیت فرزند وظیفه سنگینی است که نیاز به فراگیری دانش و مهارت، بردباری، تمرین و صرف وقت دارد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدرضا صدر عاملی به مناسبت روز جهانی کودک اظهارداشت:  اکثر والدین بدون آزمایش و آمادگی در رابطه با پدر و مادر شدن وارد دنیای تربیت فرزند می شوند و مهارت های فرزند پروری را با آزمایش و خطا یاد می گیرند. در صورتی که در دنیای امروز، زمان آزمایش و خطا وجود ندارد و تربیت فرزند وظیفه سنگینی است که نیاز به فراگیری دانش و مهارت، بردباری، تمرین و صرف وقت دارد.

وی در ادامه افزود: تربیت یعنی اینکه از فرزندانمان مراقبت کنیم، او را حمایت کنیم، دوستش بداریم و در موارد لزوم او را راهنمایی کرده و ارزش های خانواده و جامعه را به او منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اکثر والدین بدون آزمایش و آمادگی در رابطه با پدر و مادر شدن وارد دنیای تربیت فرزند می شوند و مهارت های فرزند پروری را با آزمایش و خطا یاد می گیرند. در صورتی که در دنیای امروز، زمان آزمایش و خطا وجود ندارد و تربیت فرزند وظیفه سنگینی است که نیاز به فراگیری دانش و مهارت، بردباری، تمرین و صرف وقت دارد. برای تربیت فرزندان اصولی وجود دارد که توجه به این اصول باعث احساس رضایتمندی در والدین می شود و زندگی را برای پدر و مادر و فرزندان، لذت بخش تر می کند.

 وی ضمن اشاره به اصول تربیت فرزندان گفت: اصل اول، آماده کردن محیطی امن و ایجاد فضای مثبت در مورد علاقه برای کودک فراهم کردن محیطی امن برای کودکان کم سن موجب آرامش بیشتر شما در زمینه تربیت فرزندانتان، تقویت پرورش و حس کنجکاوی کودک و جلوگیری از حوادث ناگوار خانگی می شود.

 این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ایجاد محیط سازنده برای یادگیری را دومین اصل در تربیت فرزندان عنوان کرد و افزود: در صورتی که مقدور نیست، به او تذکر بدهید که در اولین فرصت برای او وقت خواهید گذاشت و به سراغش خواهید رفت. به این دلیل که زمانی که کودک نزد شما می آید، یک نیاز یا خواسته ای دارد که می خواهد با شما در میان بگذارد و شما را قابل اعتمادترین فرد می داند.

 وی با تاکید بر  استفاده از انضباط قاطعانه تصریح کرد: بسیاری از والدین برای نشان دادن قاطعیت روش های نامناسبی مثل داد زدن، تهدید کردن، مقایسه کردن، تحقیر کردن یا وعده دادن استفاده می کنند در صورتی که انضباط قاطعانه به معنی این است که در رفتار با کودک از روش نسبتاً ثابتی استفاده کنند. وی در این خصوص گفت: والدین وقتی در برابر یک رفتار نامطلوب کودک هر بار واکنش متفاوتی داشته باشند (وقتی خسته و بی حوصله هستند رفتار را نادیده بگیرند و یا به شدت کودک را تنبیه کنند یا وقتی سرحال و شاد هستند با او رفتار دیگری داشته باشند) کودک گیج و سردرگم می شود و نمی داند که آیا رفتارش درست است یا نادرست، بنابراین رفتار مناسبی که از کودک خود انتظار دارند به او بدهند و با او تمرین کنند و از تشویق برای تقویت رفتار مطلوب استفاده کنند و در خانه و خارج از خانه برای کودک قوانینی داشته باشند تا کودک کنترل رفتارهای خود را به تدریج یاد بگیرد.

دکتر صدرعاملی با تاکید براینکه والدین انتظارات واقع بینانه ای از کودکان و خودشان داشته باشند، افزود: همه اشتباه می کنند از جمله کودکان اما بیشتر اشتباهات عمدی نیستند. والدین به کودک خود فرصت بدهند که از اشتباهاتش درس بگیرد و مسئولیت رفتارش را بپذیرد و متناسب با رشد و سن کودک از او توقع داشته باشند. داشتن توقعات زیاد و یا زود هنگام یا انتظار کامل بودن از خود و کودکمان باعث احساس یأس و ناامیدی در ما شده و در نتیجه در رفتار کودک دچار مشکل می شود.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان متذکرشد: گاهی پدر و مادرها، به اشتباه در جریان مراقبت و تربیت کودکانشان نیازها و خواسته های اساسی خود را فراموش می کنند و در نتیجه احساس خستگی و سرخوردگی از والدبودن خود دارند اما وقتی که نیازهای شما از نظر داشتن ارتباط با دوستان، خانواده، تفریح یا استراحت برآورده شود پدر و مادر بودن آسانتر و لذت بخش تر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha