سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه با تشخیص زودهنگام می‌توان 5 سال معلولیت‌های ناشی از این بیماری را به عقب انداخت و صرفه جویی اقتصادی كرد، گفت: در کشورهای با درآمد بالا 20 تا 50 درصد علائم دمانس تشخیص داده می‌شود و این درحالی است که در کشورهای درحال توسعه درصد کمتری برای پیشگیری از این بیماری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ا ز ایسنا، معصومه صالحی در ششمین همایش سراسری آلزایمر اظهار داشت: بسیاری از محققان معتقدند با تشخیص زودهنگام و اقدامات اولیه به موقع می‌توان تاثیرات منفی اقتصادی و بار هزینه‌های تحمیل شده بر جامعه، خانواده و سیستم‌های حمایتی را کاهش داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر گروه کثیری از افراد جامعه با انواع دمانس زندگی می‌کنند که به علت عدم تشخیص به موقع باعث از دست رفتن زمان طلایی در درمان بیماری می‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه جمعیت سالمندی ایران رو به افزایش است، اظهار داشت: جمعیت سالمندی سهم عظیمی از ارائه خدمات درمانی و حمایتی را می‌طلبد که به تبع آن مشکلات فراوانی برای افراد درگیر از جمله بیمار گرفته تا خانواده‌ها، مراقبین بیمار، جوامع و سیستم‌های حمایتی سلامت و بهداشت را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان این مطلب که راه مشخص و یکسان برای پوشش زمان از دست رفته در تشخیص بیماری وجود ندارد، افزود: آن چه که واضح و مشخص است این است كه هر کشوری دارای یک برنامه استراتژیک ملی دمانس است که موجب ارتقاء آگاهی جامعه و گروههای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای شده و توجه به تشخیص زودهنگام را مدنظر قرار می‌دهند.

وی عملکرد تشخیص زودهنگام آلزایمر در كشورهای پیشرفته را بهتر دانست و گفت: در کشورهای با درآمد بالا 20 تا 50 درصد علائم دمانس تشخیص داده می‌شود این درحالی است که در کشورهای درحال توسعه درصد کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.

صالحی ادامه داد: برای مثال مطالعه‌ای در هند نشان داد90 درصد افراد مبتلا به دمانس بدون تشخیص در جامعه زندگی می‌کنند و این عدم تشخیص موجب تقویت باورهای غلط نظیر فراموشی و دمانس به پیری و افزایش سن می‌شود و این باور غلط موجب می‌شود که اقدام درمانی برای فرد نمی‌توان انجام داد.

وی افزود: گزارشات جدید نشان می‌دهد مراقبت‌های درمانی حتی در مراحل اولیه وقوع بیماری موثر واقع شده و داروها و مداخلات روانشناسی برای افرادی که در مراحل اولیه بیماری به سر می‌برند، می‌تواند موجب بهبود اختلال شناختی، حفظ استقلال فردی و کیفیت زندگی بیمار شود.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران اظهار داشت: افزایش بودجه‌های تحقیقاتی در مطالعات رندوم برای آزمایش داده‌ها در مراحل اولیه بیماری و برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر، آزمایش تاثیر مداخلات جمع آوری شواهدات قابل اعتماد در مراحل اولیه بیماری از دیگر اقدامات موثر در شناخت کنترل عواقب ناشی از دمانس است.

وی به هزینه‌ی بالای داروهای آلزایمر اشاره و بیان کرد: بیشتر خانواده‌ها تمایل به داروهای خارجی دارند و معتقدند داروهای ایرانی تاثیری در روند بهبودی بیماریشان ندارد و باید شرکت‌های داروی داخل تحقیقاتی دوباره بر روی بیماران انجام دهند تا مشخص شود تفاوت چندانی با داروهای خارجی ندارند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه یکسال پیشگیری از روند بیماری آلزایمر موجب می شود 5 سال معلولیت فرد به تعویق بیفتد، گفت: در حال حاضر این انجمن توانسته در مدت 10 سالی که تاسیس شده به سه هزار بیمار خدمات آموزشی، مراقبتی و درمانی، حمایتی و راه‌های پیشگیری را ارائه دهد و با ارسال 10 هزار بسته آموزشی در داخل کشور برنامه خود را در جهت پیشگیری از این بیماری کامل کند.

وی ادامه داد: همچنین با ایجاد 25 ایستگاه اطلاع رسانی در سطح تهران بزرگ با همکاری سایر سازمانها و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی - ورزشی در سطح غرب تهران و برگزاری همایش علمی در کشور وظیفه خود را انجام دهد.

صالحی در پایان به اولین و تنها مرکز جامع توانبخشی ویژه بیماران آلزایمر در این مرکز اشاره کرد و افزود: با انجام مداخلات غیردارویی در این مرکز و با فعالیت‌های تعریف شده در مورد تقویت قوای ذهنی و به کارگیری هواس پنج گانه بیماران از پیشرفت سریع بیماری کاسته و از بروز معلولیت‌های ناشی از آن پیشگیری کنیم.

 105 میلیون آلزایمری تا سال 2050

در ادامه این همایش دكتر شاهین آخوندزاده با بیان اینكه بیش از 36 میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند، افزود: تا سال 2050 میلادی در حدود 105 میلیون بیمار آلزایمر در دنیا وجود دارد یعنی از هر 85 نفر یک نفر مبتلا به این بیماری خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به این مطلب که کشورهای در حال توسعه قسمت عمده این بیماری را تشکیل می‌دهند، گفت: با توجه به طیف گسترده علائم بیماری دمانس و مراقبت‌هایی که احتیاج دارد همت همکاران طب داخلی و سایر رشته‌های مرتبط را برای مدیریت این بیماری می‌طلبد.

گفتنی است، ششمین همایش کشوری آلزایمر با همکاری انجمن آلزایمر ایران و دپارتمان حافظه و رفتار مرکز تحقیقات روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران 14 و 15 مهر ماه در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha