سلامت نیوز: یک آسیب شناس اجتماعی بر این باور است بازی‌های سنتی علاوه بر اینکه امکان تخلیه انرژی در کودکان و نوجوانان را به دنبال دارد، به آنها درس هماهنگی و روابط اجتماعی می‌دهد.

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی درخصوص دلایل فراموش شدن بازی های سنتی، اظهار داشت: بازی به عنوان تفریح و اصلی ترین شغل کودکان و نوجوانان در دوران رشد است. بسیاری از بازی های سنتی در کشور ما نیز همانند سایر جوامع بر اساس شرایط اقلیمی، فرهنگ، آداب و رسوم و توانایی های فرزندان ما طراحی شده و صدها سال است که در جامعه ما وجود دارد.

وی گفت: بازی های سنتی ایرانی علاوه بر اینکه امکان تخلیه انرژی در کودکان و نوجوانان را به دنبال دارد، به آنها درس هماهنگی، روابط اجتماعی، تعاون داده و باعث بالا رفتن ظرفیت هوش و استعداد آنها می شود. متاسفانه در دوهه گذشته بر اثر ظهور و گسترش بازی های رایانه ای و سرگرمی هایی مثل سِگا و امثال آن بچه ها کمتر به بازی های گروهی و سنتی توجه نشان می دهند.

همچنین افزود: نشستن در یک محل برای ساعت ها، خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه، اضطراب و هیجان، علاوه بر اینکه مشکلات جسمی برای آنها فراهم می کند، بلکه موجب ناهنجاری های رفتاری و روانی در کودکان می شود.

ابهری درخصوص این که 75 درصد از کودکان و نوجوانان ایرانی بازی های سنتی جامعه را بلد نیستند، گفت: در پژوهشی که بین کودکان و نوجوانان 6 تا 14 ساله در 5 شهر کشور انجام شد، هر دو گروه جنسی پسران و دختران نسبت به آشنایی با بازی های سنتی اظهار بی اطلاعی کردند.

این آسیب شناس از الک دُلک، وسطی، قایم باشک، گرگم به هوا، گردو بازی، یک قُل دو قُل، لی لی و دوزبازی به عنوان بازی های گروهی سنتی نام برد و توضیح داد: در مورد این بازی ها پژوهش و پرسش شده و نتیجه گیری شد که این بازی ها هم برای فضای باز و محیط هایی مثل مدرسه یا پارک در نظر گرفته شده اند و هم برای فضای بسته مثل خانه.

وی همچنین اضافه کرد: بازی های رایانه ای علاوه بر ایجاد انزوا و گوشه گیری در کودکان و نوجوانان باعث می شوند آنها به بازی های فردی عادت کرده و چون شروع و پایان بازی در دست خود آنهاست و بُرد و باخت می تواند توسط خود کودکان تنظیم شود، بنابراین ظرفیت پذیرش شکست در نوجوانان پایین آمده و این حالت در جامعه باعث بروز گوشه گیری و پرخاشگری در آنها می شود.

ابهری تاکید کرد: والدین به خاطر جلوگیری از خروج بچه ها از منزل و نگه داشتن آنها در محیط خانه به آنها اجازه استفاده از بازی های الکترونیکی می دهند، اما بالا رفتن هیجان باعث اُفت تحصیلی، تیک عصبی، بلوغ زودرس، ضعف بینایی، انحراف ستون فقرات شده و روز به روز آنها را به گوشه گیری بیشتر تشویق می کند.

ابهری در پایان به مسوولان مدارس توصیه کرد: مدارس در ساعت های ورزش و اوقات بیکاری دانش آموزان و تلویزیون در برنامه های کودکان باید نسبت به آموزش بازی های سنتی به فرزندان ما اقدام کرده و اجازه ندهند سرگرمی های سالم، نشاط آور و آموزنده ملی ما به دست فراموشی سپرده شوند.

این آسیب شناس همچنین تصریح کرد: 80 درصد از کودکان و نوجوانان فاقد ابتکار و گرایش به بازی های دسته جمعی شده اند و همین ناهنجاری در رشد اجتماعی آنها در آینده اثر منفی خواهد گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha