سلامت نیوز: کریمی افشار، روانشناس بالینی گفت: از نظر آثار اجتماعی، بلوغ زودرس باعث خشونت و عصیان در برابر دیگران شده و همچنین باعث هدف قرار دادن مسایل جنسی در عرصه زندگی می‌شود.

عشرت کریمی افشار، روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه درخصوص عوامل بروز بلوغ زودرس درکودکان به برنا، اظهار کرد: بلوغ زودرس بستگی به ژنتیک و وراثت در خانواده دارد و سابقه خانوادگی در بلوغ زودرس موثر است.

وی گفت: دیدن صحنه های محرک جنسی در ماهواره، اینترنت و سی دی ها، شنیدن داستان هایی درخصوص بلوغ جنسی، تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد مواد پروتئینی نظیر گوشت و تخم مرغ و همچنین مصرف غذاهای هورمون دار از عوامل بروز بلوغ زودرس است.

کریمی افشار همچنین افزود: اضطراب و ترس مکرر در دوران کودکی و احساس ناامنی و دلشوره که باعث می شود کودک در خود فرو رود و روی خود متمرکز شود، نیز عامل بلوغ زودرس هستند.

وی به رفتارهای نامناسب و بی منظور والدین اشاره کرد و ادامه داد: رفتارهایی نظیر ستایش جنس مخالف و یا نوازش کودک به شکل نادرست هرچند که بی غرض باشد، می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. معاشرت های ناصحیح، نقص اخلاقی و شوخی های بی بند و باری در خانواده، بیماری دستگاه عصبی مرکزی که گاهی تولید هورمون های جنسی را زودتر ایجاد می کند و آن را جلو می اندازد نیز در این امر موثر هستند.

این روانشناس درخصوص آثار منفی بلوغ زودرس، بیان کرد: بلوغ زودرس منجر به یک سری مشکلات اخلاقی می شود و نوجوان از نظر عقلانی وقتی در گروه همسالان قرار می گیرد، از نظر تمایلات نفسانی و خواسته های غریزی تمایلات بزرگترها را دارد و به عبارت دیگر فرد 10 ساله تمنای فرد 16 ساله را دارد.

کریمی افشار همچنین تصریح کرد: از نظر آثار اجتماعی بلوغ زودرس باعث می شود فرد دچار خشونت، لجاجت، عصیان در برابر دیگران، تن دادن به انزوا و گوشه گیری و ارتباطات نامناسب و غلط و همچنین هدف قراردادن مسایل جنسی در عرصه زندگی اجتماعی شود.

وی در ادامه آثار فردی بلوغ زودرس را اینچنین نام برد: بلوغ زودرس، رشد قدی کودکان را تحت تاثیر قرار داده و در زمان بلوغ رشد قد آنها از همسالان بیشتر می شود، اما بعد از بلوغ رشد قد متوقف شده و در نهایت بزرگسالان قد کوتاهی خواهند بود.

کریمی افشار، ظهور اضطراب و هیجانات پردامنه و غیر قابل کنترل را از تاثیرات دیگر بلوغ زودرس عنوان کرد و این هیجانات را موجب بوجود آمدن اختلالات عصبی برشمرد.

این استاد دانشگاه به راهکارهای پیشگیری از کاهش سن بلوغ اشاره کرد و گفت: درصورتیکه عوامل ایجاد کننده مثل تغذیه نادرست کنترل شود و مسایل اجتماعی نظیر دیدن صحنه های محرک صحیح کنترل شود، طبیعتا با کاهش این مساله مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: والدین باید از علایم بلوغ زودرس آگاه شوند، زیرا موثرترین فرآیند درمان انجام معاینه و درمان بسیار زود، قبل از سن 12 سالگی است. کودکان باید در این سن به پزشک مراجعه کنند و جهت انجام آزمایشات برای جلوگیری از مشکلات قدی، استخوان بندی و فیزیکی آماده شوند. روابط والدین با کودکان باید دوستانه باشد، زیرا این رابطه دوستانه کمک می کند جلوی بیماری های روانی فرد گرفته شود.

عشرت کریمی افشار در خاتمه به نحوه پاسخگویی والدین به سوالات کودکان درخصوص مسایل جنسی اشاره کرد و توضیح داد: والدین باید مطالعات خود را راجع به مسایل جنسی کامل کنند و باید اطلاعاتی که در اختیار کودک قرار می دهند بستگی به سن، فهم و شرایط فرهنگی خانواده داشته باشد. سوالات کودک باید روشن و واضح پاسخ داده شود، بدون اینکه ابهامی برای وی به جای بگذارند. خیلی دوستانه باید به سوالات پاسخ داده شود، زیرا اگر جواب داده نشود، کودک مجبور است از ماهواره، دوستان کم تجربه و فیلم ها و سی دی ها جواب سوال را پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha