سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ورزش‌های تحمل کننده وزن مانند پیاده روی سبب افزایش تراکم استخوان و ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات باعث بهبود خمیدگی قامت (قوز پشتی) می‌شوند.

سید احمد رئیس السادات در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مجموعه ای از تغییرات کوچک در شیوه زندگی و رویکرد به بیماری‌های سالمندی می‌تواند اثرات قابل توجهی بر بهبود کیفیت زندگی آنها داشته باشد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران افزود: ورزش منظم و مناسب با شرایط فیزیکی بیمار و بیماری‌های زمینه‌ای سالمند می‌تواند از بسیاری از عوارض عصبی، اسکلتی و عضلانی و ضعف عمومی سالمندان جلوگیری کند.
 
وی گفت: نکته بسیار مهم این است که ورزش های گروهی و ورزش‌هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی هر بیمار و به صورت توصیه کلی تجویز می‌شوند ممکن است خود باعث تشدید بیماری‌ها و حتی ایجاد بیماری جدید شوند.

وی افزود: به عنوان مثال ورزش‌هایی که در آن بیمار کمر و پشت را خم می‌کند یا ورزش‌هایی که در آن بیمار عضلات پشت ساق و ران‌ها را کشش می‌دهد ممکن است برای مبتلایان به تنگی کانال نخاعی مفید باشد اما برای مبتلایان به پوکی استخوان (اوستئوپروز) مناسب نیستند.

وی اضافه کرد: برعکس تقویت عضلات بازکننده پشتی برای مبتلایان به پوکی استخوان مفید است اما درد و ناراحتی مبتلایان به تنگی کانال نخاعی را تشدید می‌کند.

رئیس السادات تصریح کرد: به عقیده متخصصان طب فیزیکی توصیه به انجام ورزش به اندازه داروها و گاه بیش از آن نیاز به دانش و تجربه دارد و باید مانند نسخه دارویی توسط پزشک یا درمانگر باتجربه تجویز شود. در تجویز ورزش نیز مانند دارو باید نوع ورزش، شدت آن، مدت زمان آن و تعداد جلسات در هفته مشخص و معین باشد.

وی ادامه داد: در سالمندان نیز مانند بقیه گروه‌های سنی بهتر است در تمرین درمانی و ورزش‌های روزمره از انواع مختلف ورزش‌ها و اثرات مفید آنها بهره جست. در تجویز ورزش باید به همه اجزای تقویتی، استقامتی و ورزش‌های مفید برای انعطاف‌پذیری و تناسب اندام و همچنین بهبود تعادل توجه شود.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ورزش‌های هوازی و غیر هوازی هرکدام در جایگاه خود مفید هستند اما انجام ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال، دویدن سریع و یا ورزش‌های رزمی خشن در سالمندان توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به شیوع بالای پوکی استخوان(استووپروز) در سالمندی افزود: پیشگیری از زمین خوردن (سقوط) از نکات بسیار مهمی است که سالمندان باید به آن توجه کنند. انجام ورزش‌های تحمل کننده وزن مانند پیاده روی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و ورزشهای تقویت کننده عضلات بازکننده ستون فقرات پشت باعث بهبود خمیدگی قامت (قوز پشتی) می‌شوند.
 
وی ادامه داد: نهایتاً ترکیب این دو به همراه ورزش‌های تعادلی و بهبود فضای داخل منزل و محیط کار از جمله مواردی است که می تواند به پیشگیری از زمین خوردن و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان کمک کند.

رئیس‌السادات یادآور شد: بهبود عادات تغذیه‌ای از جمله دریافت مناسب و متناسب پروتئین ها و کلسیم̨ ویتامین D،اسید فولیک، ویتامین ب کمپلکس و ویتامین های C و E و بتاکاروتن، مواد آنتی اکسیدان، روی و فیبر کافی در تغذیه سالمندان بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت بیشتر سالمندان به اثرات جانبی داروها و عوارض ناخواسته ناشی از آنها و همچنین اثر تداخل داروها با هم توجه و دقت ویژه به مصرف داروها زیر نظر پزشکان بسیار ضروری است و باید از مصرف بی رویه و سرخود داروها پرهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha