شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
سلامت نیوز: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تاكید بر لزوم حركت به سمت جامعه عاری از جرم، اظهار كرد: ما می‌گوییم می‌توان جامعه را با دین هدایت كرد و حال اگر در جامعه دینی جرم وجود داشته باشد، نمی‌تواند برای جوامع دیگر الگو باشد.

محمدباقر ذوالقدر تصریح كرد: روند فزاینده جرم در كشور، حساس است و این مسئله‌ای است كه در اولویت اقدامات پیشگیرانه ما قرار دارد.

وی با بیان اینكه در حال حاضر هیچ ملاكی برای سنجش جرم در كشور وجود ندارد، تصریح كرد: در حال حاضر با بعضی از شاخص‌ها مثل حجم پرونده‌های قضایی كه با رشد ‌١٣ درصدی روبه‌روست یا وضعیت زندان‌ها و زندانیان كه با ملاك‌های جهانی اصلا وضعیت خوبی ندارند، میزان جرم را حدس می‌زنیم.

وی ادامه داد: سالانه ‌٢٠ درصد به جمعیت زندان‎ها اضافه می‌شود كه سه برابر بیشتر از ظرفیت زندان‌هاست. برای مثال در زندان مشهد با ظرفیت‌٣٥٠٠ نفری، ‌١٢هزار زندانی وجود دارد و زندان‌های ما به جای دانشگاه اصلاح و تربیت، تبدیل به دانشگاه جرم شده‌اند.

ذوالقدر آمارهای نیروی انتظامی را حاكی از افزایش جرم دانست و یادآور شد: در آمار طلاق، وضعیت خوبی نداریم. این آمار در تهران ‌٢٥ درصد و در بعضی از استان‌ها مثل كردستان ‌٢٠ درصد است. وی با بیان اینكه حدود ‌١٦٠٠ جرم در قوانین تعریف شده است، شناسایی، ارزیابی و طبقه‌بندی جرایم را اولین مرحله از پنج مرحله مدیریت و پیشگیری از جرم معرفی كرد و افزود: ما باید به مهم‌ترین جرایم بپردازیم و آنها را تجزیه و تحلیل كنیم.

بعد از آن باید راهكارهای پیشگیرانه را بیابیم و در مرحله بعد، راهكار را اجرا كنیم. در نهایت باید بر كار نظارت داشته باشیم و آن را مورد ارزشیابی قرار دهیم تا از ارزش‌ها فاصله نگیریم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha