آگاهی داشتن از نحوه صحیح استفاده از ابزار مدیریت و برنامه ریزی درست و نظارت بر کودکان می تواند تا حدودی از عوارض استفاده از رایانه بکاهد.

سلامت نیوز: آگاهی داشتن از نحوه صحیح استفاده از ابزار مدیریت و برنامه ریزی درست و نظارت بر کودکان می تواند تا حدودی از عوارض استفاده از رایانه بکاهد.

به گزارش سلامت نیوز دکتر «مرتضی نیا» گفت: بازی، مهم‌ترین عامل در رشد کودکان به ویژه رشد مغزی آن ها و در قابلیت های فرد در مورد مهارت های حل مسئله بسیار موثر است.

وی تصریح كرد: اگر انتخاب نوع بازی های کارتی، پویانمایی و ویدیویی به طور صحیح با توجه به سن کودک انتخاب شود به طوری که با مدیریت و نظارت والدین همراه باشد و ساعت خواب تنظیم شود، می‌تواند تا حدودی موثر واقع شود.

این متخصص اعصاب و روان تاکید کرد: خانواده‌ها باید از اثرهای مثبت و منفی اینترنت و رایانه آگاهی داشته باشند تا بتوانند فرزندان خود را به شیوه صحیح راهنمایی کنند.

وی با بیان این که بازی‌های اکشن به علت میزان بالای خشونت، استرس فراوان به کودکان وارد می‌کند، اظهار داشت: بازی‌هایی که تنش و خشونت بالایی دارد اضطراب را افزایش می‌دهد و به طور معمول بعد از پایان بازی تا مدتی ذهن کودک را درگیر می‌کند و تمرکز را بر هم می‌زند.

وی حذف بازی‌های اکشن را برای کودکان علاقه‌مند مناسب ندانست و افزود: تماشای بازی‌های اکشن که با میزان خشونت بالایی همراه است به افراد زیر 18سال توصیه نمی‌شود مگر این که با مدیریت، نظارت و کنترل همراه باشد.

وی خاطر نشان كرد: زمان استانداردی برای بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد اما حدود نیم تا یک ساعت در روز بسته به شرایط کودک کافی است که به طور حتم باید توسط والدین تایید شده باشد.

دکتر «مرتضی نیا» با اشاره به ضرورت داشتن مدیریت و زمان تعیین شده برای بازی‌های رایانه‌ای گفت: متاسفانه بسیاری از والدین به چهارچوب تعیین شده و اجرای قوانین پای‌بند نیستند و با اصرار فرزندان به ادامه بازی موافقت می‌کنند. در حالی كه والدین باید محدودیت و سختگیری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند و بیش از زمان تعیین شده به فرزند خود، اجازه ادامه بازی را ندهند.

این متخصص اعصاب و روان خستگی، قرمزی، تاری و سوزش چشم را از عوارض کار زیاد با رایانه برشمرد و تأكید كرد: تناسب وضعیت کودکان و رعایت تنظیم فاصله بین مانیتور و چشم آن ها لازم وضروری است.

وی همچنین آسیب سیستم اسکلتی را از دیگر عوارض شایع کار با رایانه ذکر كرد و افزود: افرادی که به مدت طولانی از رایانه استفاده می‌کنند ممکن است سیستم اسکلتی آن‌ها را به خطر بیفتد بنابراین آگاهی از وضعیت صحیح بدن در حین کار با رایانه ضروری است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha