سلامت نیوز: بیماری تالاسمی ماژور قابل پیشگیری است و با اجرای علمی طرح غربالگری تالاسمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی،‌ آمار بروز این بیماری در 5 سال گذشته به صفر رسیده است .

به گزارش سلامت نیوز،: مدیر کل اجتماعی استاندار خراسان شمالی ضمن بیان این مطلب افزود: کارگاه های علمی، ‌اجتماعی و فرهنگی تحت عنوان پرستاری اجتماعی، ‌اقتصادی، روانی، پیشگیری کننده و درمانی تالاسمی در استان خراسان شمالی برگزار شده است .

به گفته وی محور اصلی بحث در این کارگاه ، افزایش آگاهی با رویکرد علمی و تخصصی ،‌نقش باورهای دینی ، مدیریت و کنترل چالش ها در خصوص بیماری تالاسمی بوده است .

برومند با اشاره به مشکلات معیشتی و هزینه بالای درمان بیماران تالاسمی گفت : باید با راه اندازی و سامان دهی انجمن تالاسمی به مشکلات این بیماران بیش از پیش رسیدگی شود.

کارشناس  بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان عنوان کرد : تالاسمی ماژور یک بیماری وراثتی است که دو والد دارای ژن تالاسمی مینور ،‌آن را به فرزند خود منتقل می کنند و در این بیماری به دلیل ایجاد تغییر  در ژن سازنده هموگلوبین ،کم خونی شدید و عوارض جانبی دیگران ایجاد می شود .

«مهری فرشاد» افزود : افرادی که به تالاسمی مینور و کم خونی خفیف ناشی از آن مبتلا هستند ، با یک آزمایش خون ساده می توانند بیماری خود را شناسایی کنندو چون در صورت ازدواج با فردی که همین مشکل را دارد ،‌امکان بروز تالاسمی ماژور در فرزندانشان بالاست ، باید این امر را جدی بگیرند .

به گفته وی در صورت ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور ،‌باید با افزایش آگاهی و دقت نظر کافی آن ها  از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری شود .

وی گفت : بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور به کم خونی شدید دچار می شوند و پس از دریافت خون نیز باید به کمک داروهای خاص ،‌میزان آهن خون آن ها را کنترل کرد چرا كه عوارض خون رسوب آهن در پوست ،‌کبد و طحال ، بزرگ شدن استخوان های صورت و کاهش کارایی و طول عمر در این بیماران وجود دارد .

وی تصریح کرد : هزینه درمان هر بیمار تالاسمی برای دانشگاه ها 100 هزار دلار و هزینه غربالگری آن تنها 2 دلار برآورد شده است و در این راستا پیشگیری  حتی از نظر کاهش بار اقتصادی نیز به شدت بر درمان ارجحیت دارد .

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان خراسان شمالی نیز عنوان کرد : در حوزه بهداشت  و درمان برای کاهش و كنترل بیماری تالاسمی خوب و موفق عمل شده است اما فرهنگ سازی لازم در این زمینه هنوز انجام نشده است .

دکتر« انصاری مود » با اشاره به این که تشکیل بانک اطلاعاتی بیماران مبتلا به تالاسمی مینور نیز در استان خراسان شمالی ضروری به نظر می رسد، خاطر نشان کرد: تبلیغات در زمینه شناساندن مشکلات ناشی از این بیماری باید با نگرشی مردمی تر در جامعه انجام شود و جوانان در سنین ازدواج قبل از زمان مشاوره و آزمایش ازدواج، با یک آزمایش خون ساده از بیماری خود مطلع شوند تا پس از انجام مراحل اولیه ازدواج، با فهمیدن بیماری خود با مشکلات عاطفی و اجتماعی دچارنشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha