مربی فدراسیون جهانی ‎ ifbbگفت: مکمل‌های غذایی موجود در داروخانه‌ها با وجود دارا بودن مجوز وزارت بهداشت بسیار بی‌کیفیت و از برندهای درجه دو و سه دنیا هستند و وزارت بهداشت با توجه به روابط، بر چسبهای مجوز خود را به صورت فله ای در اختیار واردکنندگان مجوزدار قرار می دهد.

سلامت نیوز: مربی فدراسیون جهانی ‎ ifbbگفت: مکمل‌های غذایی موجود در داروخانه‌ها با وجود دارا بودن مجوز وزارت بهداشت بسیار بی‌کیفیت و از برندهای درجه دو و سه دنیا هستند و وزارت بهداشت با توجه به روابط، بر چسبهای مجوز خود را به صورت فله ای در اختیار واردکنندگان مجوزدار قرار می دهد.

اکبر خزائی در گفت‌وگو با فارس؛ اظهار داشت: برندهای مکمل‌های غذایی که در حال حاضر در داروخانه‌های کشور فروخته می‌شوند و دارای مجوز وزارت بهداشت نیز هستند از کمپانی‌های معتبر جهان نیستند و بی‌کیفیت هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که چطور مکملهای غذایی که مجوز وزارت بهداشت را دارند بی کیفیت هستند، افزود: هر کمپانی که دارای تائیدیه و مجوز بهداشت باشد این طور نیست که الزاماً دارای کیفیت بالا باشد، بلکه فقط اورجینال بودن را مشخص می‌کند.
 
وی گفت: از سوی دیگر شرکتی که این محصولات را با مجوز وزارت بهداشت وارد می‌کند لیبل وزارت بهداشت را به صورت فله ای از وزارت بهداشت دریافت می‌کند و این شرکت‌ها نیز این لیبل‌ها را بر روی این محصولات می‌چسبانند؛ لذا این احتمال هم وجود دارد که در مواردی از سوی افراد سودجو از این لیبل‌ها سوء‌استفاده شود.

خزائی در پاسخ به این پرسش که یعنی وزارت بهداشت بر روی این محصولات و مکمل‌‌های غذایی نظارتی ندارد، افزود: چرا؛ نظارت دارد ولی بیشترین نظارت این طور تعریف شده است که یک بازرس از وزارت بهداشت به کشور و کارخانه تولید‌کننده مکمل غذایی رفته و ترکیبات مکمل‌ها را با توجه به ادعای شرکت و مواردی از قبیل حلال بودن و اینکه در ترکیبشان از استروئیدهای آنابولیک و ممنوعه استفاده شده یا غیره را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهد ولی در مراحل بعد این احتمال وجود دارد که شرکت وارد کننده یا واسطه‌ها می‌‌توانند محصول بی‌کیفیت و بعضاً چینی را در کنار محصولات اصل با لیبل وزارت بهداشت به فروش برسانند.

* بی کیفیتی مکمل های مجوز دار را به وزارت بهداشت اعلام کردیم

این مربی فدراسیون جهانی ifbb در پاسخ به این پرسش که آیا مستنداتی وجود دارد که شرکت‌های داخلی و افراد سودجو دیگر محصولات اصل مکمل‌های غذایی را با محصولات فرعی در هم می‌آمیزند، گفت: متأسفانه بنده یا کسانی که به صورت حرفه‌ای در این رشته فعالیت می‌کنند از نظر قانونی قدرتی برای ورود و تجسس در این بحث را نداریم و نمی‌توانیم مستنداتی را ارائه دهیم شاید در سال‌های گذشته برخی از این مراکز را پیدا کرده بودیم ولی در حال حاضر از دست ما خارج است و باید وزارت بهداشت بیشتر در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشد با وجود آنکه ما قبلاً این موارد را به یکی از مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردیم ولی کار خاصی صورت نپذیرفت.

خزائی گفت: مثلاً مدتی قبل در دفتر فروش شرکت یکی از دوستان بودم که فقط مکمل‌های دارای مجوز را به فروش می رساند که مکملی با لیبل وزارت بهداشت را نزد ما آورد که پس از باز شدن متوجه شده بود که کاملاً بی‌کیفیت (تقلبی) و به اصطلاح «دست پر» است که باعث تنش بین این شرکت و شرکت واردکننده شد و شرکت واردکننده خود را مبرا می‌دانست.

* ورزشکاران آسیب می‌بینند

خزائی بیان داشت: ببینید وقتی شما مکمل‌های غذایی اورجینال کمپانی های معتبر و برجسته دنیا که تا به حال هیچکدام مجوز وزارت بهداشت را اخذ نکرده اند و به صورت غیر قانونی وارد کشور می شوند را به ورزشکار تجویز می‌کنید این ورزشکار پس از مصرف از نتایج قابل انتظار و منطقی برخوردار می‌شود ولی در صورت استفاده از مکمل‌های که با وجود مجوز وزارت بهداشت‌ بی‌کیفیت است این نتایج حاصل نمی شود.

* مکمل غذایی مجوز دار بی کیفیت اما بسیار گران

وی ادامه داد: مکملهای دارای مجوز بهداشت که کیفیت بسیار پایین‌تری از مکمل‌های اصل دارند بسیار گران‌تر فروخته می‌شوند به طور مثال یک کراتین محصول یکی از کمپانی های معتبر جهان که به صورت قاچاق وارد ایران شده با مبلغ حدوداً ۱۲ هزار تومان به فروش می رسد که از نظر کیفیت در مقایسه با کراتین دارای مجوز وزارت بهداشت که حدوداً دو برابر قیمت را اصلاً قابل مقایسه نیست و مکمل مجوز دار بسیار بی کیفیت است.

این پژوهشگر ورزشی اظهار داشت: در حال حاضر حتی ‌مکمل های اصل و درجه یک کمپانی‌های معتبر هم که وارد کشورهای جهان سوم می شوند به هیچ عنوان کیفیت گذشته و واقعی را ندارند، چه رسد به شرکت‌های درجه دو، به طور مثال بنده پودر "وی پروتئین" 2 کیلوگرمی محصول شرکت اپتیموم را در سال 1377 با کیفیت بالا به مبلغ 84 هزار تومان خریداری می‌کردم که کیفیت این محصول در حال حاضر تحت هیچ شرایطی قابل قیاس با گذشته نیست، سایر محصولات هم به همین شکل.

* برخی با ارتباطات مجوز این گونه محصولات را می گیرند

خزائی بیان داشت: این مسائل به این دلیل است که برخی با ارتباطات و سرمایه‌ای که دارند می‌توانند مجوز واردات این گونه محصولات را دریافت کنند و به راحتی هم می شود توسط افراد از خدا بی خبر از این لیبل‌ها سوء استفاده کرد و محصولات اصل و تقلبی و با کیفیت بسیار پایین‌تر ولی با قیمت بسیار بالا فقط به خاطر اینکه لیبل و مجوز دارند را به ورزشکاران به فروش برسانند.

وی ادامه داد: البته محصولات جدید با فرمول های پیشرفته ای هم طی سال های اخیر تهیه و عرضه شده که بسیار راهگشای ورزشکاران شده و در مواردی می توانند جایگزین استروئیدها شوند و نتایج چشمگیری را بجا می‌گذارند.
 
خزائی افزود: خیلی‌ها را دیده‌ام که برای واردات قانونی محصولات کمپانی های معتبر اقدام کرده‌اند که هم این کمپانی‌ها به دلایل نا‌معلوم پاسخ و تمایلی نشان ندادند و هم در وزارت بهداشت می بایست از فیلترهای سخت عبور می‌کردند، که نهایتاً ناکام ماندند به هر حال امیدوارم روزی مکمل های شرکت های معتبر و اورجینال به راحتی در ایران به صورت قانونی تهیه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha