یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 34545
سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت:‌ 20 تا 25 درصد انرژی مورد نیاز دانش‌آموزان در طول روز از طریق مصرف صبحانه تامین می‌شود.

دكتر رضا امانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: دانش‌آموزان در سن رشد قرار دارند و به همین دلیل توجه به تغذیه آن‌ها بسیار اهمیت دارد. 50 تا 60 درصد انرژی مورد نیاز كودكان باید از طریق مصرف كربوهیدرات‌ها، 25 تا 30 درصد از طریق مصرف چربی‌ها و 15 تا 20 درصد از طریق پروتئین‌ها تامین شود. همچنین انرژی دریافتی بدن باید به صورت متناسب از طریق مصرف میان‌ وعده و وعده غذای اصلی تامین شود.

وی با بیان این‌ كه صبحانه، مهمترین وعده غذایی یك دانش‌آموز است، افزود: 20 تا 25 درصد انرژی مورد نیاز روزانه دانش‌آموزان از طریق مصرف صبحانه تامین می‌شود، به همین دلیل دانش‌آموز باید پیش از رفتن به مدرسه حتما صبحانه بخورد.

امانی تصریح كرد: مصرف وعده صبحانه بر میزان كارایی مغز و عملكرد ذهنی كودكان تاثیر بسیاری دارد. دانش‌آموزان در ساعات اولیه روزانه نیازمند تمركز هستند و در این زمینه، انتخاب نوع و مقدار صبحانه بر عملكرد ذهنی آن‌ها تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: صبحانه سرشار از كربوهیدارت موجب ایجاد آرامش و خواب‌آلودگی دانش‌آموزان می‌شود در نتیجه بهتر است كه در این وعده غذایی، در كنار مصرف كربوهیدارت از مواد پروتئینی مانند پنیركم ‌چرب و تخم‌مرغ آب‌پز استفاده شود تا قدرت تمركز دانش‌آموزان افزایش یابد.

وی ادامه داد: 30 تا 40 درصد انرژی روزانه دانش‌آموزان هم از طریق مصرف وعده‌های ناهار و شام تامین می‌شود و میان‌وعده‌ها هم بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌كنند.

امانی گفت: انواع مغزها، نان و پنیر و میوه‌ها بهترین میان‌ وعده برای دانش‌آموزان است. مصرف آب‌ میوه‌ها و كیك‌های تجاری به عنوان میان ‌وعده توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: استفاده از انواع میوه‌ها و مركبات در پیشگیری از خواب‌آلودگی دانش‌آموزان موثر است. همچنین دانش‌آموزان نوبت عصر هم باید از مصرف غذاهای چرب در وعده ناهار پرهیز كنند.

وی توصیه كرد: دانش‌آموزان بهتر است آب خنك به همراه داشته باشند تا هنگام تشنگی از آن بنوشند، زیرا كاهش مایعات بدن موجب خستگی زودرس، خواب‌ آلودگی و سردرد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha