سلامت نیوز: مشاور و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت «ایمنی بیمار» را یكی از مهم‌ترین مباحث در بحث حاكمیت بالینی عنوان كرد و گفت: بر این اساس بیمارستان باید تمام مواردی كه ایمنی بیمار را تهدید می‌كند را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی كند. در مجموع انتظار آن است با شاخص‌هایی كه سال آینده از بیمارستان‌ها دریافت می‌كنیم، بهبود مشهودی را در شاخص‌های درمانی شاهد باشیم.

دكتر محمودرضا محقق در گفت‌وگو با ایسنا، به اقدامات انجام شده برای ارتقای كیفیت خدمات و استقرار حاكمیت بالینی در بیمارستان‌ها اشاره كرد و گفت: بحث ارتقای كیفیت خدمات و حاكمیت بالینی در بیمارستان‌ها سال 88 از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شد. به این منظور سال گذشته و طی شش ماه 45 كارگاه آموزشی برگزار و آموزش‌های لازم به تمام دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های كشور ارایه شد.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های كشور باید بر اساس چارت زمانی مشخص برنامه‌های خود را برای ارتقای كیفیت خدمات و استقرار حاكمیت بالینی پیش برند. در این راستا برگزاری جشنواره حاكمیت بالینی را در نیمه دوم امسال برای بیمارستان‌ها پیش بینی كرد‌ه‌ایم و از بیمارستان‌های برتر در این زمینه تقدیر و تشكر می‌شود.

دكتر محقق با بیان این كه در بحث استقرار حاكمیت بالینی در بیمارستان‌ها در ابتدای راه هستیم، ادامه داد: اجرای حاكمیت بالینی در بیمارستان‌های كشورهایی كه بحث تئوریك آن را آغاز كرده‌اند، حدود 5 سال زمان برد. ما نیز امیدواریم در همین مدت بتوانیم شاخص‌های درمانی بیمارستان‌های كشور را ارتقا دهیم.

وی افزود: در راستای ارتقای كیفیت خدمات و استقرار حاكمیت بالینی در بیمارستان‌های كشور، نظام ارزشیابی بیمارستانی تغییر یافت و به نظام اعتباربخشی تبدیل شد. معیارهای این كار نیز بر اساس فعالیت سه ساله گروهی تدوین و با استانداردهای بین‌المللی چك شد تا به تصویب نهایی رسید و توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد.

به گفته دكتر محقق، اجرای اعتباربخشی برای بیمارستان‌های كشور در سال جاری داوطلبی است اما از سال آینده اجرای آن برای همه بیمارستان‌ها اجباری خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha