سلامت نیوز: یك روان‌شناس سلامت گفت: بازی، مدرسه كودك است و روند رشد اجتماعی كودكان را تقویت می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر حیدر اسلامی اظهار كرد: از دیدگاه روان‌شناسی، بازی، كار كودك است و در همه جنبه‌های رشد كودك تاثیر دارد و از طرفی دیگر جنبه‌های رشد نیز بر دیگر جنبه‌های بهداشتی و روانی موثر است. به خصوص بازی جسمانی كه سبب چالاكی و افزایش مهارت حركتی و رشد تقویت سیستم عصبی كودك می‌شود.

وی افزود: بازی، سیستم عضلانی و رشد حسی و حركتی كودك را تقویت می‌كند و به این طریق بر هوش كودك تاثیر فراوانی دارد و با بازی كردن، دقت كودك در انجام كارها افزایش می‌یابد.

دکتر اسلامی از دیگر تاثیرات مهم بازی در دوران كودكی را رشد عاطفی و ایجاد احساس شادی و نشاط در كودك دانست و گفت: بازی سالم می‌تواند عواطف منفی از قبیل ترس، اضطراب، نفرت و افسردگی را به شدت در كودك كاهش دهد. به همین جهت امروزه مهمترین روش برای درمان اختلالات روانی و عاطفی كودكان، بازی درمانی است كه حتی موجب درمان بسیاری از اختلالات روانی در بزرگسالان نیز می‌شود.

وی تصریح كرد: با این وجود بهترین روش برای درمان اختلال روانی در بزرگسالان بازی‌های متناسب با سن آنهاست.

دکتر اسلامی اظهار داشت: بازی‌های سالم و متناسب با كودكان می‌تواند به علت دست‌كاری در پدیده‌ها و آزمایش محیط اطراف توسط كودك افزایش رشد عقلانی وی را در پی داشته باشد چرا كه حس كنجكاوی كودك از این طریق برآورده ‌شده و مناسب‌ترین عمل رشد عقلی كودك است.

این روانشناس گفت: بازی باعث تقویت رشد اجتماعی كودكان می‌شود چرا كه كودكان با تمرین زندگی آینده از طریق بازی و فراگیری روابط انسانی و اجتماعی و همكاری در گروه‌های بازی می‌توانند رشد اجتماعی داشته باشند همان‌گونه كه نیاز عاطفی آنها از محبت و امنیت از این طریق برآورده می‌شود.
وی ادامه داد: رشد اخلاقی و معنوی به صورت پایبندی به نظم و مقررات، رعایت حقوق دیگران، كمك به دیگران، خیرخواهی و لذت بردن از خدمت به دیگران از دیگر تاثیرات بازی در كودكان است به عبارت دیگر مهمترین عامل تربیتی و پرورشی در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه تامین بهداشت روانی كودك، بازی است.
دكتر اسلامی در ادامه اضافه كرد: با توجه به این كه دوران كودكی مهمترین دوره زندگی است لذا والدینی كه در اندیشه پرورش فرزندانی دارای شخصیت سالم، نیرومند و متعادل هستند باید به طور جدی در فكر فراهم كردن زمینه مناسب برای زندگی كودكان خود باشند و هر پدر و مادری باید یك ساعت از وقت خود را در هر روز به كودك خود اختصاص دهد و زمینه بازی‌های گروهی را نیز فراهم كند چرا كه از سنین شش سالگی به بالا بازی‌های گروهی نیز باید بیشتر مورد توجه باشد.

این روان‌شناس سلامت، ارتباط بازی با سن و جنسیت كودك را نیز مهم برشمرد و خاطرنشان كرد: در سنین كم، كودكان بازی‌های انفرادی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند و حضور والدین را در این بازی‌ها مهم می‌دانند در حالی كه با افزایش سن كودك، بازی‌ها به شكل گروهی، قاعده دار و همراه با نظم و احترام به حقوق دیگران انجام می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha