سلامت نیوز: حجت الاسلام گلی معتقد است که هویت یافتگی در عرصه‌های گوناگون در جوانان به صورت کامل تحقق پیدا نکرده و جوان گاه دچار توقف هویت، گاه گسست هویت و گاه بحران هویت می‌شود.

حجت الاسلام جواد گلی کارشناس مذهبی و مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما در گفت‌وگو با برنا گفت: بحث هویت از موضوعاتی است که در جامعه امروز ما از مسایل اصلی و کلیدی جوانان شده و موضوعاتی مانند بحران هویت، هویت گسستگی و توقف در هویت پذیری در ذیل این بحث گنجانده می شود.

وی افزود: هویت، بخشی از رفتارهایی است که شخص در جامعه از خود بروز می دهد و آنها را از طریق عقل انتخاب کرده است. رفتاری که تقلیدی، موروثی و مبتنی بر عدم شناخت و براساس فقط سنت های رایج نیست. کسی هویت یافته است که رفتارهای انتخابی او بر اساس عقل باشد.

حجت الاسلام جواد گلی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از جوانان آداب و باورهای اعتقاد هویت یافتگی کسب نکرده اند، کسی که انتخاب رفتارهایش مبنی بر عقل نباشد، هویت‌مند نیست که اغلب جوانان در مسایل دینی هویت گسسته یا بحران زده هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: هویت یافتگی در عرصه های گوناگون در جوانان به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است. جوان گاه دچار توقف هویت است، گاه گسست هویت و گاه بحران هویت است.

حجت الاسلام گلی تصریح کرد: توقف هویت یعنی رفتارهایی که مبتنی بر انتخاب گری نیست و به دلیل تربیت خانوادگی یا تأثیرات دیگران در فرد شکل گرفته است، هویت نیست و فرد در این شرایط دچار توقف هویت شده است.
 
وی افزود: مسأله گسست هویت که جوان های ما بیشتر دچار آن هستند این است که فرد بین سنت ها و حرف های رایج و باورهایی که در جامعه به او تکلیف می کند و دیدگاه های خودش قدرت انتخاب ندارد. در این صورت فرد نه به ساختارهای جدید  عاقلانه انتخاب شده ای که خودش آنها را درک کرده رسیده است و نه از جامعه تقلید می کند، در واقع در حالت سکون قرار دارد، هیچ رفتاری برای او ارزشی ندارد و برای هیچ رفتاری تحلیل، فهم و جدیت ندارد.

حجت الاسلام گلی خاطرنشان کرد: فرد در بحران هویت چیزی را انتخاب نمی کند، از جریانی هم تقلید نمی کند، توقف هم نخواهد کرد و در دوره گذار هم نیست. در واقع جوان رفتارهای ناهنجار از خود بروز می دهد که مبنی بر عقل نیست و متفاوت از ارزش های دینی و اجتماعی است. آشفتگی روح و روان و بحران زدگی از رفتارهای جوان می شود.

وی افزود: در این بحران، فرد از رفتارهای درست و غلط جامعه به شکل بحران زده و ناپسند استفاده می کند و در ر انتخابی با رفتارهای خود دیگران را آزار می دهد. به طور مثال اگر بخواهد موسیقی گوش دهد، حتی اگر موسیقی مناسبی استفاده کند با رفتار و شیوه استفاده از آن دیگران را می رنجاند و حقوق اجتماعی مردم را نادیده می گیرد.

حجت الاسلام گلی اظهار داشت: هویت گسستگی بیشتر جوانان را در برگرفته است. بیشترین گونه‌ای که جامعه آماری جوانان را به خود اختصاص داده، گونه گسست هویت است چراکه نظام تربیت و آموزش جوانان را در مسیر انتخاب گری عاقلانه قرار نمی دهد و سبک زندگی ها و تربیت خانواده‌ها و متون آموزشی با برهان، استدلال و عقل گرایی نیست و به جوان برای یافتن هویت خود بر اساس عقل کمک نمی کند. اگر جوان هویت خود را دقیق انتخاب نکند، در زندگی دچار مشکل می شود چراکه رفتارهای او پشتوانه عقلانی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha