سلامت نیوز: مصرف روزانه 5 وعده میوه، شیر و لبنیات و همچنین انجام فعالیت های جسمانی و تحرک در دختران نوجوان منجر به پیشگیری از بروز پوکی استخوان در سنین بزرگسالی می شود.

دکتر بهناز انجذاب دکترای تخصصی بهداشت باروری در گفت و گو با در دانشگاه علوم پزشکی یزد، اظهارداشت: سلامت یک جامعه بستگی به خانوده دارد و پایه و اساس  سلامت خانوده بستگی به سلامت زن در جامعه دارد.

وی ضمن اشاره به بهداشت دوران بلوغ دختران نوجوان اظهار داشت: در دوران بلوغ تغییراتی در سیستم بدن دختران بوجود می آید که توانایی تولید مثل نیز در دختران کشف می شود؛ سپس تغییراتی شامل صفات ثانویه در فرد بوجود می آید.

وی با بیان این مطلب که تغییرات در دوران بلوغ حدود 5/4 سال طول می کشد افزود: علاوه بر تغییرات جسمانی، تغییراتی نیز در روح و روان فرد نیز اتفاق می افتد که دختر از کودکی به یک فرد بزرگسال تبدیل شود.

انجذاب با تاکید بر سلامت جسمی و تغذیه دختران خاطر نشان ساخت: دوران بلوغ بعد از دوران جنینی یکی از زمان هایی است که بیشترین سرعت رشد را در طول عمر یک شخص دارد.

این دکترای تخصصی بهداشت باروری خاطرنشان ساخت: در دوران بلوغ قد دختران بلند شده، وزن افزایش یافته، توده چربی و عضلات افزایش می یابد و از طرف دیگر حجم خون در گردش نیز افزایش می یابد به همین دلیل نیازهای تغذیه ای در این دوران از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در صورتی که دختری در دوران بلوغ نیازهای تغذیه ای اش تامین نگردد در سنین بزرگسالی با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از نیازهای دوران بلوغ دختران نیاز بدن به دریافت کالری است که یک دختر نوجوان باید روزانه 2200 کیلو کالری دریافت کند که این نیاز به کالری از مواد غذایی سالم و کامل مثل حبوبات، غلات و به مقدار کمی چربی تامین می شود.

وی توصیه کرد: دختران نوجوان سعی کنند  از مصرف تنقلات و نوشابه های گازدار اکیدا خودداری کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن اشاره به نیاز دختران به دریافت آهن گفت: به دلیل افزایش حجم خون  و افزایش حجم عضلات بدن و افزایش اکسیژن رسانی به عضلات در این دوران نیاز  به تامین آهن مورد نیاز بدن احساس می شود و

از طر فی با آغاز پدیده قاعدگی و از دست دادن مقدار خون از بدن، نیاز به مصرف ترکیبات آهن ضرورت پیدا می کند.

وی با اشاره به کم خونی فقرآهن در این دوران به عنوان یکی از مشکلات شایع در دختران توصیه کرد: مصرف مواد غذایی غنی از آهن مثل، گوشت قرمز، تخم مرغ، و سبزیجات برگ سبز از نکاتی است که دختران باید در رژیم غذاییشان استفاده کنند و حتی از مصرف مکمل فرآورده های آهن نیزاستفاده کنند.

چرا که کم خونی فقر آهن منجر به ضعف، بی حالی خستگی زودرس در فرد شده و در نهایت بر روی یادگیری و تحصیلات فرد تاثیرات سوء خواهد داشت.

این دکترای تخصصی بهداشت باروری در ادامه با اشاره به نیاز به کلسیم در این دوران تصریح کرد: به دلیل افزایش قد و تشکیل شدن 50 درصدی توده استخوانی بدن در این دوران توصیه می شود مصرف شیر و لبنیات به شکل مرتب و روزانه مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha