سلامت نیوز: یک محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر گفت: بر خلاف تصور برخی افراد، ماده نگهدارنده‌ای به شیر استریلیزه و شیر UHT اضافه نمی‌شود.

عزیزالله کمال‌زاده، در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: شیر فرادما یا UHT شیری است که در فرایند استریلیزاسیون تولید شده‌ است. در این روش با استفاده از بخار آب داغ شیر تحت تأثیر حرارت 135 تا 150 درجه سانتیگراد به مدت 2 تا 4 ثانیه قرار داده می‌شود.

وی گفت: پس از آن شیر را در دمای 20 درجه سانتیگراد خنک می‌کنند؛ در تولید شیر UHT در هنگام بسته‌بندی نیاز به شرایط کاملاً بهداشتی است تا محصول دارای کیفیت و زمان ماندگاری بالایی باشد.

کمال‌زاده افزود: پس از خنک شدن، شیر در شرایط کاملاً خاص به صورت اسپتیک در بسته‌بندی‌های چندلایه بسته‌بندی می‌شود. اسپتیک، عملیات و مرحله‌ای خاص تحت شرایط دقیق و کنترل‌شده است که در آن شیر یا محصول دیگر و بسته‌بندی آن به طور جداگانه استریلیزه شده و در شرایط خلأ پر می‌شود.

این محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر ادامه داد: پس از پر شدن بسته، دیگر محصول نیاز به عملیات حرارتی ندارد البته روی بسته‌های شیرهای استریلیزه تهیه شده با روش فرادما باید این واژه درج شود، مزیت روش فرادما نسبت به استریلیزاسیون و روش‌های متداول، ایجاد کمترین تغییرات ناشی از حرارت است.

وی اضافه کرد: این شیر علاوه بر دارا بودن مزایای شیر استریلیزه، ضمن ماندگاری طولانی بدون نیاز به یخچال، از لحاظ رنگ و مزه به شیر پاستوریزه نزدیک‌تر است.

کمال‌‌زاده بیان داشت: واکنش‌های احتمالی شیمیایی که ممکن است موجب ایجاد طعم و رنگ پختگی شیر در روش استریلیزاسیون معمولی شود، به علت کوتاهی زمان حرارت‌دهی شیر به ندرت رخ می‌دهد و برخلاف تصور برخی افراد ماده نگهدارنده‌ای به شیر استریلیزه شده و شیر UHT اضافه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha