یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 34567
سلامت نیوز: بیوتیك‌ها یا باكتری‌های مفید به طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان زندگی می‌كنند و هرچه جمعیت آنها بیشتر باشد، خواص‌شان نیز افزایش پیدا می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این روزها استفاده از مواد پروبیوتیك در فرآورده‌هایی مثل ماست، بسیار متداول شده است اما آیا واقعا این مواد برای كودكان خطری ندارند؟ متخصصان می‌گویند: این مواد هر چند خطری جدی را متوجه كودكان نمی‌كنند اما در عین حال مزایای بیشتری هم برای آنها ندارند.

در یك مطالعه جدید كه در مجله «اطفال» به چاپ رسیده تاكید شده است كه پروبیوتیك‌ها در درمان مشكلاتی مثل یبوست، كولیت‌های زخمی مزمن یا بیماری روده‌ای "Crohn" در كودكان نقشی ندارند.

به گزارش مجله آنلاین لایوساینس، این متخصصان معتقد هستند كه برای آگاهی از تاثیر این مواد روی كودكان و اطفال،‌ انجام آزمایشات و مطالعات بیشتر ضروری است. با این حال بسیاری از كارشناسان تغذیه بر این باور هستند كه مصرف این مواد در دوران بزرگسالی می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش طول عمر شود.

این كارشناسان معتقدند كه باكتری‌های پروبیوتیك با كنترل میكروارگانیسم‌های بیماری‌زا سبب كاهش خطر ابتلا به بیماریهای ناشی از مصرف مواد غذایی می‌شوند.

اثرات درمانی این مواد غذایی عبارتند از:

-‌ پیشگیری از نوعی سرطان روده با كاهش غلظت مدفوعی آنزیم‌ها و نمك‌های صفراوی

-‌ تحریك و تقویت سیستم ایمنی بدن و عدم ایجاد التهاب

-‌ كاهش چربی خون و در نتیجه كاهش كلسترول خون با مصرف محصولات تخمیری لبنیات و پروبیوتیك‌ها

-‌ كمك به درمان و پیشگیری از بیماری‌های كبدی ازطریق كاهش فعالیت اوره و فرآیندهای دیگر

-‌ بهبود بیماریهای زنان معده و فشارخون و پیشگیری از این موارد با مصرف محصولات پروبیوتیك

علاوه بر اینها آكادمی اطفال در آمریكا نیز در گزارشی اعلام كرده بود: این محصولات در درمان اسهال، پیشگیری از آلرژی‌های خاص و اگزما یا آسم و رشد سیستم ایمنی كودكان تاثیر متعادل دارد،  اما مطالعه اخیر در مجله «اطفال» این تاثیرات مثبت در كودكان را ثابت نكرده است.

با این حال، آكادمی اطفال آمریكا تاكید دارد: در اختیار نداشتن مدارك پزشكی كه مفید بودن این محصولات را ثابت كند به این معنی نیست كه مطالعات بالینی در آینده نمی‌توانند مزایای مصرف پروبیوتیك‌ها برای سلامت كودكان را به اثبات برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha