سلامت نیوز: کارشناس مسوول برنامه کودکان، بذل توجه را تقویت کننده رفتار فرزندان در تمام سنین دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،  بهناز گنابادی با بیان این مطلب، عنوان کرد: رفتاری که مورد توجه قرار می گیرد نسبت به رفتاری که نادیده گرفته می شود، احتمال تکرار بیشتری دارد.

کارشناس مسئول برنامه کودکان ادامه داد: ‌توجه مثبت شامل لبخند، ‌درآغوش گرفتن، ناز و نوازش و بیان کلمات تشویق کننده و تحسین آمیز است.

به گفته وی، اگر توجه مثبت به ندرت انجام بگیرد، توجه منفی نیز می تواند برای کودک تقویت کننده باشد به طوری که با یک سیلی یا مواخذه خشمگین، امکان تکرار رفتار نامناسب کودک بیشتر خواهد شد زیرا با این کار به نوعی وجود کودک تایید شده است.

گنابادی خاطر نشان کرد: برای بهبود رفتار کودک، ‌تمرکز بر بد رفتاری های او موثر نخواهد بود و چه بسا که باعث تشدید آن ها شود و در این مورد باید رفتارهای خوب و شایسته وی را شناخت و تقویت کرد تا در سایه آنها رفتارهای ناشایست به تدریج حذف شود.

وی افزود: برای بهبود رفتار ناصحیح کودک باید بدرفتاری ها را در صورتی که خطری برای کودک یا دیگران به دنبال ندارد، نادیده گرفت و رفتارهای صحیح را شناسایی و آن ها توجه را با توجه مثبت تقویت کرد.
 
این مسئول بهداشتی عنوان کرد: تمرکز بیش از حد بر این موضوع که چگونه و چرا فرزند بد رفتاری می کند، آثار بدی بر عزت نفس او بر جای می گذارد و انگیزه وی را برای تغییر رفتار کم خواهد کرد.

گنابادی تاکید کرد: ‌والدین و مربیان با تنبیه کردن، فریاد کشیدن و پرخاشگری در برابر رفتار ناشایست کودک به نوعی به او توجه نشان می‌دهند و این توجه هر چند منفی و ناخوشایند است اما امکان تکرار آن رفتار را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، نادیده گرفتن بد رفتاری کودک به صبر و حوصله نیازدارد و گاهی در ابتدا با افزایش بد رفتاری همراه خواهد شد که با چشم پوشی و سعه صدر بیشتر والدین و تاکید و توجه به رفتارهای صحیح، به تدریج حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: نادیده گرفتن رفتار بد به این معنا نیست که وقتی کودک 2 ساله چنگالی را در پریز برق فرو می‌کند یا فرزند 13 ساله شما دیر به منزل می‌آید، بی تفاوت بمانید بلکه موارد استفاده از آن در بد رفتاری های جزئی قابل کنترل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha