در پی مخالفت‌ها و پیگیری‌های جامعه علمی در داخل و خارج آمریكا، سرانجام انجمن شیمی آمریكا با عقب‌نشینی از سیاست تبعیض‌آمیز خود در لغو عضویت شیمیدانان ایرانی، ناچار به برقراری مجدد عضویت آنها شد.

به گزارش سلامت نیوزو به نقل ازباشگاه خبرنگاران،‌ بنابر اعلام انجمن شیمی آمریكا(ACS)، نامه‌های بازگرداندن عضویت 14 عضو ایرانی این انجمن كه عضویت آنها لغو شده بود، ارسال شده است.


این انجمن اعلام كرده، شورای مدیران انجمن پس از انجام بازبینی‌های بیشتر بر روی گزینه‌های قانونی انجمن و پس از تماس با اداره كننده امتیازات خارجی در دپارتمان خزانه داری این كشور این تصمیم را اتخاذ كردند. به علاوه شورا تعدادی نامه از اعضای نگران انجمن كه خواستار بازگرداندن حق عضویت دانشمندان ایرانی بودند، دریافت كرده است.


مدیر اجرایی انجمن شیمی آمریكا در این باره گفت: شورا احساس كرده است كه اعضای آن می‌خواهند هر آنچه در توان دارند برای بازگرداندن حق عضویت دانشمندان ایرانی در انجمن در چارچوب قانون به كار گیرند.


وی افزود: شورا به شدت معتقد است كه آزادی تبادلات علمی و همكاری علمی قوی برای پیشرفت علم امری ضروری است.


انجمن هم اكنون تمام مزایای خود را به اعضای كشورهای تحریم شده OFAC به جز دو مورد استثنایی اصلی ارائه خواهد كرد كه این دو مورد عبارتند از آنها به خدمات مربوط به توسعه شغلی دسترسی نخواهند داشت و همچنین نمی‌توانند به دفعات بی‌شمار برای شركت در نشست‌های ملی ACS ثبت نام كنند.


اما می‌توانند C&EN و سایر نشریات ACS را دریافت كنند.


البته ACS هنوز یك درخواست دیگر برای ارائه تمام خدمات به اعضای كشورهای تحریم شده در اختیار دارد.


ACS در نظر دارد با آكادمی ملی علوم و سایر انجمن‌های علمی در موارد مربوط به OFAC و همكاری علمی فعالیت كند.


انجمن شیمی آمریكا (ACS) در اقدامی غیرمنطقی با مستمسك قرار دادن قوانین تحریم‌های آمریكا علیه ایران به عضویت 36 شیمیدان ایرانی عضو این انجمن خاتمه داده و این نگرانی را در جامعه علمی دامن زده بود كه با توجه به موج جدید وضع تحریم‌ها علیه ایران سایر انجمن‌های علمی آمریكا نیز از اقدام آن انجمن تبعیت كنند با این حال نه تنها سایر انجمن‌های علمی آمریكا با این اقدام سیاسی و محكوم به شكست ACS همراهی نكردند بلكه همچنان كه پیش‌بینی می‌شد با مخالفت گسترده جامعه علمی در داخل و خارج آمریكا، انجمن شیمی آمریكا ناچار به عقب‌نشینی از این سیاست تبعیض‌آمیز شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha