یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: 34595
سلامت نیوز: وزیر بهداشت از غیر بهداشتی بودن خوابگاههای دانشجویی فرسوده خبر داد و گفت: نوزاد پزشک خانواده هنوز متولد نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی در همایش دست‌اندرکاران نظام سلامت که صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته طرح پزشک خانواده به صورت پایلوت اجرا شد و بیش از 500 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: اگر سازمان‌های بیمه‌گر حمایت کافی در این زمینه داشته باشند می‌‌توان برنامه 4 ساله‌‌ای که برای تحت پوشش قرار دادن کل کشور در طرح پزشک خانواده در نظر گرفتیم زودتر اجرا کنیم.

*نوزاد پزشک خانواده هنوز متولد نشده است

وی افزود: باید با وزارت رفاه جلسات بیشتری داشته باشیم و امسال باید این طرح توسعه یابد باید در نظر داشت که نوزاد پزشک خانواده هنوز متولد هم نشده است.

وزیر بهداشت درباره جلسات شورای عالی سلامت نیز گفت: امیدواریم امسال این جلسات برای اولین بار برگزار شود.

وی اضافه کرد: مسائل دهان و دندان از مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌هاست اما باید در نظر داشت که قیمت مواد دندانی و هزینه‌های دندانپزشکی بالاست.

وحید دستجردی اضافه کرد: توصیه می‌کنیم بیمه ها در حدی که می‌توانند خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار دهند اما متأسفانه هم‌اکنون پوشش خدمات دندانپزشکی توسط بیمه‌ها نزدیک به صفر است.

وزیر بهداشت یادآور شد: کاری که وزارت بهداشت انجام داده این است که در دانشکده‌های دندانپزشکی، کلینک ویژه دندانپزشکی ایجاد کند تا مردمی که تحت پوشش بیمه نیستند به آنها مراجعه کنند و در حال حاضر در حال توسعه این کلینیک‌ها هستیم.

وحید دستجردی خاطرنشان کرد: بیمه‌ها نباید اعتبارات مربوط به حوزه سلامت را در جای دیگری هزینه کنند.

وی اضافه کرد: اگر خدمات پزشکی جزء بیمه‌ها قرار بگیرد می‌تواند از آن در پزشک خانواده نیز استفاده کرد.

*۸۰ درصد بیمارستانهای تهران سیستم امحای زباله دارند

وزیر بهداشت درباره طرح امحای زباله‌های بیمارستانی گفت: در تهران حدود 80 درصد بیمارستان‌های دولتی سیستم امحای زباله دارند که باید به 100 درصد برسند.

وی اضافه کرد: اخیرا ابلاغ کردیم که هر بیمارستانی که دستگاه امحای زباله ندارد از رتبه ارزشیابی آن کاسته می‌شود و این کاهش به میزان چند برابر خرید دستگاه امحای زباله است.

*قانون ارتقای بهره وری پرستاران اجرا شده است

وی اضافه کرد: قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران و استخدام 23 هزار پرستار اجرا شده است که در برخی نقاط کشور به طور 100 درصد و در برخی نقاط تا 70 درصد اجرا شده.

وی افزود: کمبودی هم از گذشته با شکل‌گیری بخش‌های جدید و بیمارستان‌های تازه گسترش یافته داشتیم و این بخش‌ها بدون تکمیل نیروی انسانی کافی راه‌اندازی شده بودند که الان کمبود مزمن پرستاری وجود دارد.

وحید دستجردی ادامه داد: به کمک پرستار قراردادی می‌‌توان کمبود مزمن پرستاری را برطرف کرد در حال حاضر 12 بیمارستان جدید در چارت وزارت بهداشت وجود دارد.

* وظیفه وزارت بهداشت اعلام روزهای آلوده هواست

وی درباره آلودگی هوا نیز گفت: وظیفه وزارت بهداشت اعلام روزهای آلوده و هشدار به مردم است البته وقتی هوا به سردی می‌رود آلودگی هوا کمتر می‌شود.

*سند ملی آب آشامیدنی کشور تصویب شد

وی همچنین یادآور شد: در جلسه آخر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی سند ملی آب آشامیدنی را تصویب کردیم.

وحید دستجردی یادآور شد: 80 درصد آلودگی‌های هوا در کشور مربوط به خودروهای آلاینده است.

*خوابگاههای فرسوده دانشجویی مشکل بهداشتی دارند

وزیر بهداشت درباره خوابگاه‌های دانشجویی نیز گفت: ظرف 4 سال گذشته سه هزار تخت خوابگاهی ساخته شده است و بیش از 20 هزار تخت خوابگاهی در حال ساخت است.

وی افزود: بیشتر خوابگاه‌های فرسوده مشکل بهداشتی دارند و اولویت ما در این زمینه نوسازی و بازسازی است که تعداد زیادی از آنها سازماندهی شده‌اند و هم‌اکنون اکثر خوابگاه‌ها فرش و یخچال در داخل هر اتاق دارند.

وی اضافه کرد: تعداد دانشجویان هر سال زیاد می‌شود و ما به خوابگاه‌های بیشتری نیازمندیم در تهران مشکل خوابگاه جدی تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha