سلامت نیوز: دبیر کل سازمان متحد با اعلام اینکه اختلالات روانی 13 درصد کل هزینه بیماری‌ها در جهان را به خود اختصاص می‌دهد، خواستار سرمایه‌گذاری دولت‌ها بر سلامت روان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در پیام بانکی‌مون آمده است: سلامتی بدون داشتن روانی سالم میسر نیست. ناراحتی‌های روانی سبب عمده بیماری‌ها و مرگ زودرس هستند و 13 درصد کل هزینه‌ بیماری‌ها در جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

با رکود جهانی اقتصاد و سختی‌های ناشی از آن، خطر ابتلا به بیماری روانی در سراسر دنیا فزونی یافته است.

بان کی مون گفت: فقر، بیکاری، مخاصمات و جنگ بر سلامت روان تأثیر می‌گذارند. مزمن بودن و ناتوانی ناشی از بیماری روانی بر اشخاص و خانواده‌ها فشار مالی تحمیل می‌کند.
 
به گفته وی علاوه بر این افراد دارای مشکلات روانی و خانواده آنان با تحمل ننگ، تبعیض و آزار از حقوق سیاسی و مدنی دور مانده و توانشان در مشارکت در زندگی اجتماعی جوامع خود خدشه‌دار می‌شود.

دبیر کل سازمان ملل گفت:‌ منابع اختصاص یافته برای سلامت روان از سوی دولت‌ها و جامعه مدنی هم از جنبه انسانی و مالی بسیار اندک است و اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی سازمان جهانی بهداشت به روشنی نشان می‌دهد که سهم بودجه‌های اختصاص یافته به سلامت روان ناکافی است.

بیشتر کشورهای با درآمد پائین و متوسط کمتر از 2 درصد صرف این امر می‌کنند و بسیاری از کشورها کمتر از یک متخصص سلامت روان برای هر یک میلیون نفر دارند.

دبیر کل می‌افزاید: بیماری‌های روانی به گونه‌ای مؤثر قابل درمان هستند زیرا دانش آن موجود است. اقدامات عملی، قابل اجرا و مقرون به صرفه برای جلوگیری و درمان نابسامانی‌های روانی وجود دارند که در حال اجرا هستند مانند برنامه اقدام در برداشتن فاصله بهداشت سلامت روان مربوط به سازمان جهانی بهداشت.

دبیر کل با اشاره به موضوع امسال این روز یعنی «سرمایه‌گذاری بر سلامت روان» گفت: ما نمی‌توانیم بدون افزایش سرمایه‌گذاری و سایر حمایت‌ها برای ارتقای سلامت روان و ارائه خدمات کافی به آنانی که نیازمند آن هستند، انتظار بهبود آمار جهانی سلامت روان را داشته باشیم.

وی گفت: مرگ، معنویت و بیماری‌‌ها که به دلیل نابسامانی‌های روان عارض می‌شوند نیاز به جایگاهی درست در دستور کار بهداشت و سلامت عمومی کشورها دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha