آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: حفظ حیات انسان یکی از تکالیف مهم و شرعی، خصوصا برای پزشکان معالج موضوع حفظ جان بیمار و درمان وی یک واجب شرعی و قانونی است.

عدم پذیرش بیمار به دلیل ناتوانی مالی خلاف شرع و قانون است


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر ، رئیس قوه قضائیه در دیدار با دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و معاونین وی گفت: مسئله درمان بیمار، یک بحث جدی و بسیار مهمی است و از نظر اسلام و شرع مقدس حظ صحت و سلامت انسان خصوصا در شرایط فوریت های پزشکی، امری واجب و ضروری است.

آیت الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: بحمدالله از نظر بهداشت و سلامت پزشکی از وضعیت بسیار خوبی در کشور برخوردار هستیم و در بین کشورهای منطقه نیز از نظر رعایت مسائل بهداشتی توسط مردم و ایجاد و رعایت فرهنگ بهداشت و سلامت در کشور در سطح بسیار مطلوب و بالایی هستیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: نپذیرفتن بیمار و درمان نکردن وی تنها به دلیل عدم توانایی مالی در پرداخت هزینه های درمان قطعا عملی خلاف شرع و قانون اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان بیمارستانها و پژشکان معالج از نظر شرعی مکلفند که بیمار را مداوا نمایند و بر اساس "علی نحوالضمان" هزینه های آن را از بیمار موصوف دریافت نمایند و در صورت عدم توانایی وی از پرداخت هزینه ها، باید دولت، بیممه و یا صندوقهای حمایتی این هزینه ها را متقبل شوند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اهمیت حفظ حیات انسان در اسلام و تکلیف شرعی پزشکان معالج در این خصوص گفت: نباید معالج بیمار مشروط و منوط به تامین هزینه های درمان شود و هیچ کس حق ندارد درمان بیمار را خصوصا در شرایط فوریت های پزشکی به این دلیل متوقف کند.

آیت الله هاشمی شاهرودی خطاب به مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور گفت: مسئولان باید با توجه خاص به این مطلب مهم و با اعمال نظارتهای قوی و دقیق اجازه ندهند که خدای نخواسته فرضا بیماری به دلیل عدم توانایی مالی از درمان لازم محروم شود.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: پذیرش بیمار از سوی بیمارستانها و مراکز درمانی و معالجه وی بدون شرط تامین هزینه های درمان باید در جامعه ما به یک فرهنگ تبدیل شود چرا که این فرهنگ مطابق با روح و اصول اسلامی است که برای حفظ حیات انسان ارزش فوق العاده ای قائل است.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: باید ساز و کاری تعبیه و ایجاد شود که طبقات و افراد کم درآمد به هیچ وجه از درمان و معالجه لازم محروم نشده و هزینه های آنان در صورت اثبات عدم توانایی مالی، از طریق دولت و یا صندوقهای رفاه و تامین اجتماعی پرداخت شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha