سلامت نیوز: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر توصیه‌های بهداشت غذا خوردن و مواد غذایی حجاج کشورمات در تمتع 90 را اعلام کرد.

سیدعلی ریاض در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بهداشت غذا خوردن و مواد غذایی یکی از موضوعات مهم برای حجاج تمتع سال 90 است. به طوری که موضوع مهم تغییر عادات غذایی چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی باید رعایت شود.

وی بیان داشت:‌ زائران حج تمتع باید نکات مهمی را برای تضمین سلامت خودشان رعایت کنند از جمله اینکه قبل و بعد از هر وعده غذا دست‌های خود را با آب و صابون مایع بشویند، پرخوری نکنند و اگر تحت رژیم یا پرهیز غذایی هستند آن را رعایت کنند.

ریاض ادامه داد: ‌زائران با توجه به اینکه در کاروان‌ها به مقدار کافی غذا و مواد خوراکی وجود دارد به هیچ وجه از بیرون کاروان به ویژه از دستفروش‌ها غذا تهیه نکنند و غذا را در اتاق نیز نگهداری نکنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار داشت: در این راستا برخی زائران به منظور روزه‌داری غذای شب را به اتاق می‌برند تا در هنگام سحر استفاده کنند این عمل خطر بروز مسمومیت‌های غذایی را بالا می‌برد در این گونه موارد زائران باید با مدیر کاروان هماهنگی کنند تا در صورت امکان در هنگام سحر غذای گرم در اختیار آنان قرار گیرد و در صورتی که این کار برای کاروان مقدور نبود پیشنهاد می‌شود از مواد غذایی غیرپختنی سالم استفاده شود.

ریاض با بیان اینکه زائران مشکلات غذایی خود را با پزشک و مدیر کاروان‌ها در میان بگذارند تا برای آنان غذای رژیمی تدارک دیده شود افزود: ذائقه‌ها متفاوت است و ممکن است پس از یکی،‌ دو هفته غذاها برای افراد تکراری شود و چون عمر سفر نیز کوتاه است باید زائران تمام شرایط را در نظر بگیرند.

وی بیان داشت: رعایت نکردن رژیم غذایی به خصوص در بیماران دیابتی، قلبی و کلیوی می تواند موجب بستری شدن و هدر رفتن بخشی از این سفر معنوی آنان شود.

ریاض ادامه داد: میوه موز از میوه‌های رایجی است که برای زائران تهیه می‌شود در مصرف آن زائر نباید زیاده‌روی کند به ویژه موزهای کال را مصرف نکنند زیرا موز کال یبوست و حساسیت تشدید ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: ‌استفاده از سیب به ویژه در زمان ابتلا به گرفتاری‌های تنفسی توصیه می‌شود زیرا این میوه موجب تسریع در ترمیم سلول‌های تخریب شده تنفسی می‌شود.

وی بیان داشت: بعضی از زائران در روزهای آخر سفر خوراکی‌های خود را که از ایران آورده‌اند از ساک‌های خود بیرون می‌آورند و استفاده می‌کنند چه بسا این مواد در داخل ساک‌ها و هوای گرم عربستان فاسد شده و در صورت مصرف موجب بروز مسمومیت می‌شود.

ریاض با اشاره به اینکه زائران حتماً با خدمه کاروان در مورد بهداشت غذا و تغذیه همکاری کنند، افزود: زائران سعی کنند در زمان خورد غذا از دهانشان ذرات غذا بیرون نریزد و دهانشان بسته باشد لذا توصیه می‌شود هنگام غذا‌خوردن صحبت نکنند.

وی بیان داشت:‌ در ایام تشریق ممکن است برای زائران غذاهای حاضری بدون گوشت تدارک دیده شود چون برای آن ایام این غذاها سالمتر است و سلامت زائران را برای ادامه اعمال بیشتر تضمین می‌کند.

ریاض ادامه داد: کسانی که به بیماری قند مبتلا هستند به ویژه از پرخوری و مصرف نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی، خاکشیر، عسل و مواد شیرین اجتناب کنند و پیشنهاد می‌شود این افراد در موارد ضروری از نوشابه‌های رژیمی آن هم به مقدار کم استفاده کنند.

وی گفت: خوردن غذای مانده موجب بیماری‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ و از دست رفتن فرصت‌های زیارتی می‌شود و افرادی که به نارسایی کلیه مبتلا هستند به خصوص کسانی که دیالیزی هستند باید از مصرف گوشت قرمز، شیر و میوه که مملو از پتاسیم است حد تعادل را رعایت کنند زیرا بیش از 90 درصد پتاسیم غذا جذب می‌شود و پتاسیم برای این افراد سم است.

ریاض ادامه داد: زائرانی که فشار خون یا چربی خون بالا دارند از مصرف غذاهای چرب یا نمک دار اجتناب کنند و حتی المقدور کره را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند.

وی گفت: غذاهایی از جمله ادویه‌ها، ترشی‌ها، آجیل شور، سس، رب گوجه فرنگی، سس سویا و خردل، نان‌های نمکی، کنسرو ماهی تن، آب خورش، آبگوشت، چیپس سیب‌زمینی را مبتلایان به پرفشاری خون نباید مصرف کنند و پیشنهاد می‌شود حتی در صورت صرف شدن در کاروان اکیدأ از این غذا اجتناب کنند.

ریاض خاطرنشان کرد: غذا در آشپزخانه‌های مرکزی طبخ و در کاروان‌ها توزیع می‌شود و برخی زائران به این برنامه‌ها به عنوان سهمیه غذایی نگاه می‌کنند و در مصرف غذا اعتدال را رعایت نمی‌کنند این امر موجب افزایش وزن، بالا رفتن قند و چربی خون و بروز بیماری می‌شود و در مجموع مصرف به اندازه و پرهیز از پرخوری سلامت زائران را در طول سفر زیارتی خانه خدا تضمین می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha