دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 34619
سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزارت بهداشت از افزایش آمار موارد ثبت سرطان در کشور خبر داد و گفت: ۹۳ درصد سرطان‌هادر کشور ثبت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا مصداقی‌نیا در اختتامیه همایش بزرگ دست‌اندرکاران سلامت که عصر امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، در رابطه با بیماری‌های واگیر اظهار داشت: بیماری‌های واگیر به جهت همه‌گیری‌های ناگهانی، بیماری‌های بازپدید و ناپدید اهمیت زیادی دارند و به همین علت شبکه بهداشت و مراقبت‌های اولیه بر روی مسائلی از قبیل آب سالم برای روستاها، واکسیناسیون و شبکه‌ مراقبت‌های اولیه مدیریت خاص خود متمرکز شده است.

وی افزود: بحث جدیدی که در بیماری‌های واگیر مطرح است این است که کشورها در قانون جهانی می‌بایست مقررات بهداشتی را مدنظر قرار دهند که این مقررات اهمیت بین‌المللی دارد و در کشورها باید اجرا شود. آنچه ما در حال حاضر با آن مواجهیم این است که زمانی که یک بیماری رخ می‌دهد باید ابتدا آن را تحلیل کنیم تا برنامه‌های جدیدی برای مراقبت‌های سندرمیک داشته باشیم.

*بیماریهای غیر واگیر عامل 45درصد مرگها

مصداقی‌نیا در مورد بیماری‌های غیرواگیر نیز تصریح کرد: ۴۵درصد علل مرگ و ۵۵ درصد بار بیماری‌ها در میان مردم ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است چرا که شرایط شهرنشینی و شیوه زندگی نامناسبی داریم که همه اینها مسبب افزایش این بیماری‌ها است و در آینده هزنیه شگرفی را به ما تحمیل خواهد کرد.

*اجرای غربالگری PKU و سندروم داون در کشور

معاون بهداشت و درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ۴۰ پروژه را در دست اجرا دارد، افزود: غربالگری بیماری‌هایی مانند PKU، سندروم داون در دست اجراست و سرطان‌هایی مانند رحم، پروستات، سرطان سینه و کلورکتال‌ها در حال SCREENING  هستند.

*وزارت بهداشت از تبلیغ غذاهای مضر جلوگیری می کند
 
وی ادامه داد: همچنین ثبت آمار(ریجستری) سرطان تا ۹۳ درصد افزایش یافته است. مطابق با برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت مؤظف است از تبلیغات غذاهای مضر جلوگیری کند و همچنین صنایع آسیب‌رسان به سلامت را رصد کند.

* 14درصد بیماریها جنبه روانی داد

وی اذعان داشت:‌ ۱۴ درصد بیماری‌ها جنبه روانی دارند و در زنان بیماری‌های روانی با عوامل بیرونی مقام اول را به خود اختصاص داده است.

مصداقی‌نیا از تهیه سند سیاست سلامت روان توسط دفتر سلامت روان وزارت بهداشت خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا با همکاری سازمان‌های ذیربط این سند اجرایی شود.

مصداقی‌نیا گفت: شورای عالی سلامت ۵۲ شاخص سلامت را به تصویب رسانده که در آینده نزدیک در معاونت‌های سلامت دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور به اجرا خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha