دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 34625

دوست دارید كمی وزن كم كنید، به همه توصیه‌های معمول هم گوش داده‌اید، هر راهی كه به نظرتان می‌رسد هم كرده‌اید، اما هنوز نتیجه نگرفته‌اید. اما شاید امتحان كردن این توصیه‌های تخصصی و در عین حال ساده بد هم نباشد.

سلامت نیوز: دوست دارید كمی وزن كم كنید، به همه توصیه‌های معمول هم گوش داده‌اید، هر راهی كه به نظرتان می‌رسد هم كرده‌اید، اما هنوز نتیجه نگرفته‌اید. اما شاید امتحان كردن این توصیه‌های تخصصی و در عین حال ساده بد هم نباشد.

1- تنوع‌طلبی خوب نیست

حقیقت این است كه تنوع زیاد در خوردن نه‌تنها اصلا خوب نیست بلكه به شدت احتمال افزایش وزن را بالا می‌برد. شما از هرچیزی مقدار كمی مزه‌مزه می‌كنید اما در نهایت مقدار فراوانی مواد غذایی به بدن خود رسانده‌اید كه نمی‌تواند از عهده همه آنها بر بیاید، در نتیجه آنها را به صورت چربی ذخیره می‌كند تا بعدا تكلیف‌شان را معلوم كند اما معمولا تنها چیزی كه مشخص می‌شود، وزن شماست. علاوه بر آن تنوع غذاها باعث می‌شود هر غذا را هم به مقدار بیشتر بخورید. مثلا در یك تحقیق در فرانسه ثابت شد مردم وقتی كه سیب‌زمینی سرخ‌كرده را در كنار چاشنی‌های متنوع‌تری می‌خورند، مقادیر بیشتری از آن را در مقایسه با حالت بدون چاشنی یا غذای همراه میل می‌كنند.

2- برای صبحانه نان جو بخورید

جو و چاودار، غلات بسیار بهتری نسبت به گندم هستند چون به‌طور تدریجی قند را بالا می‌برند. در نتیجه قند خیلی بالا نمی‌رود و باعث واكنش‌های منجر به افزایش وزن نمی‌شود. همچنین جو می‌تواند برای مدت طولانی‌تری قند را متعادل نگه دارد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می‌كند.

3- كمی گوشت به سالاد خود اضافه كنید

رژیم غذایی كه در آن تنها وعده‌های پر از سالاد‌های گیاهی پیش‌بینی شده چندان هم رژیم‌های خوبی نیستند. بد نیست مقدار خیلی كمی (حدود 80گرم برای هر نفر) گوشت مرغ به سالاد اضافه شود یا یكی، دو قاشق روغن سبك (مثل زیتون) روی آن بریزید. نتیجه نه‌تنها خوشمزه‌تر خواهد شد، بلكه جلوی گرسنگی زودرس و وسوسه‌های چرب و چیلی متعاقب آن را هم می‌گیرد.

4- فریزرتان را انباشته از سبزیجات كنید

شكی در این نیست كه سبزیجات تازه خوشمزه‌تر و بهتر از سبزیجات منجمد هستند اما وقتی نوبت عمل می‌رسد، تمیز كردن و قطعه‌قطعه كردن هویج یا كلم یا سبزیجات دیگر به‌عنوان چاشنی همراه غذا كار سختی به نظر می‌آید و نگاه‌ها را متوجه پاكت چیپسی كه گوشه كابینت در حال خودنمایی است، می‌كند. پس بهتر است همیشه سبزی آماده مصرف دم‌دست‌تان باشد تا بازار چیپس را كساد كنید.

5- بشقاب ویژه میان وعده‌های سالم داشته باشید

می‌توان هله‌هوله خورد اما منظور ما از هله‌هوله در اینجا، هله‌هوله‌های سالم است. مثلا قطعات میوه، سبزیجات تازه یا صیفی‌جات مثل خیار. در كنار یك طعم‌دهنده خوب یا كمی ماست یا هرچیز كم‌چرب دیگر. همه اینها در یك بشقاب یا سینی مخصوص (مثل میهمانی‌ها) سرو شده و داخل یخچال در دید قرار می‌گیرند. هر وقت هوس كردید چیزی بخورید به این سینی مراجعه كنید و خودتان را به یك ضیافت سالم میهمان كنید. اصلا تعارف نكنید و هرچقدر دل‌تان خواست از این خوردنی‌های سرشار از ویتامین بردارید.

6- هوا را كمی خنك‌تر كنید

تحقیقات نشان داده كه هر چه هوا خنك‌تر باشد میزان سوخت كالری (به منظور جبران حرارت) افزایش پیدا می‌كند، بنابراین بهتر است دمای اتاق را در خنك‌ترین حد قابل تحمل نگه دارید تا بدن‌تان انرژی بیشتری بسوزاند.

7- بشقاب كوچك بردارید

متخصصان تغذیه بارها تاكید می‌كنند كه بشقاب بزرگ‌تر معادل تمایل بیشتر به پر كردن بشقاب و در نتیجه خوردن بیشتر خواهد بود. پس لطفا آن بشقاب بزرگ‌تر را سرجایش بگذارید و بشقاب كوچك‌تر را بردارید مطمئن باشید كه نتیجه خوبی خواهد داشت.

8- برای رسیدن به خواسته‌هایتان پیاده‌روی كنید

هنوز دل‌تان كمی شكلات می‌خواهد یا بستنی یا شاید هم پفك، خب مشكلی نیست، هربار كه وسوسه چنین چیزهایی به سراغ‌تان آمد، شال و كلاه كنید و بروید از قنادی یا سوپرماركت بخرید و بیایید. هر چقدر مغازه‌شان دور‌تر، بهتر. فراموش نكنید كه نباید هیچ ذخیره‌ای از این موادغذایی در خانه داشته باشید. هر بار تنها به اندازه همان دفعه بخرید. بعد هم پیاده بروید و پیاده برگردید این‌طوری اشكالی ندارد آنچه را هوس كرده‌اید، بخورید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha