سلامت نیوز: رئیس بخش قلب دانشگاه بین‌المللی آنکارا گفت‌: اقدامات آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق کرونر برای بیماران مسن مبتلا به کاهش عملکرد کلیه مخاطره آمیزتر است.

مهمت امین کرک‌ماز، رئیس بخش قلب دانشگاه بین‌المللی آنکارا در گفت‌وگو با فارس در خصوص کهولت سن و ارتباط آن با تشدید بیماری‌های قلبی اظهار داشت: هر چه علم برای غلبه بر بیماری‌ها و کشف درمان آنها بیشتر تلاش می‌کند، بیماری‌های بیشتری در بدن انسان ظاهر می‌شود و مسابقه کشف درمان برای این بیماری‌ها پایان نمی‌یابد.
 
وی گفت: قلب یکی از اندام‌هایی است که اغلب با بالا رفتن سن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در نتیجه به دلیل نقش حیاتی آن در عملکرد بدن، وضعیت تهدیدکننده حیات را ایجاد می‌کند.

وی افزود: اگر چه تحقیقات علمی با اقدامات موفق درمانی مانند آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی کرونری همچنین داروهای متلاشی کننده لخته یا ترومبولیتیک فرصت‌های بسیاری را در این زمینه ایحاد می‌کند اما بروز مرگ و میر به علت "بیماری عروق کرونر قلب chd در افراد مسن همچنان بالاست.
 
به گفته وی حدود 80 تا 85 درصد از جمعیت مسن در کشورهای غربی بر اثر بیماری‌های قلبی از بین می‌روند، یکی از دلایل اساسی این میزان مرگ و میر بالا، این است که سن بالا به طور همزمان چند عضو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این فوق تخصص قلب و عروق اظهار داشت: بیماری عروق کرونر قلب با آغاز بیماری‌های مزمن ناشی از سن بالا در کلیه‌ها، مغز و سیستم‌های عضلانی - اسکلتی شدیدتر می‌شود همچنین سالمندان به علت کاهش قدرت ایمنی بدن نمی‌توانند اقدامات جراحی را تحمل کنند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که مردان در مقایسه با زنان بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات قلبی هستند، این بدان معناست که در زنان خطر بیماری عروق کرونر قلب نسبت به مردان بسیار پایین‌تر است اما این تفاوت جنسیتی با پیشرفت سن کاهش می‌یابد.
 
وی گفت: به عنوان مثال میزان رخداد بیماری عروق کرونر قلب در سن 35 سالگی با نسبت یک به 5 به نفع زنان است اما از سن 70 سالگی به بعد، این نسبت یک به یک می‌شود.

رئیس بخش قلب دانشگاه بین‌المللی آنکارا در خصوص نشانه‌های معمول بیماری عروق کرونر قلب گفت: تنگی نفس، سرگیجه و تپش قلب از علائم بیماری عروق کرونر قلب است و علائم سکته قلبی ممکن است در افراد مسن تغییر یابد همچنین شخص مسن ممکن است به جای نشانه‌های معمول درد قفسه سینه، از مشکل تنفسی یا نشانه‌هایی شبیه به سکته مغزی شکایت کند؛ باید توجه داشت که افراد سالمند به طور مکرر حملات قلبی بی‌صدا دارند.

وی علائمی مانند تنگی نفس، سرگیجه یا تپش قلب برای بیماری عروق کرونر قلب در افراد مسن را شایع دانست و افزود: گاهی اوقات مشکل عضلانی اسکلتی ممکن است بیمار را به دلیل شکایت از درد قفسه سینه از ورزش بازدارد.
 
وی گفت: بیمار مسن به جای درد قفسه سینه طی یک حمله قلبی، ممکن است اشکال در تنفس یا علائم سکته مغزی را تجربه کند؛ حمله قلبی خاموش نیز در بین افراد مسن رایج است، همان طور که در مطالعه سلامت قلب و عروق و مطالعه قلب "فرامینگهام" گزارش شده است، حدود 40 درصد از حملات قلبی تشخیص داده نشده در سنین 75 تا 84 سالگی مشاهده می‌شود.

کرک‌ماز در خصوص پیشگیری از بیماری‌های قلبی در افراد سالمند نیز گفت: می‌توان با بکارگیری یک شیوه زندگی سالم در جوانی، از بروز بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری کرد.
 
وی ادامه داد: عواملی مانند استعمال سیگار، فشار خون، هیپرلیپیدمی یا افزایش چربی خون و دیابت سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب می‌شود؛ از سوی دیگر سن به تنهایی یک عامل خطر قدرتمند و مستقل برای بیماری عروق کرونر قلب است، این خطر زمانی که مردان به سن 55 و بالاتر و زنان به سن 65 و بالاتر برسند، افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: برای بیماران قلبی مسن، برخی از روش‌های تشخیصی مانند ورزش با تردمیل به دلیل مشکلات مرتبط با مفاصل ممکن است مناسب نباشند همچنین اقدامات آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی عروق کرونر برای بیماران مسن مبتلا به کاهش عملکرد کلیه مخاطره آمیزتر است.

این فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینکه به دنبال یک حمله قلبی، مرگ و میر بیماران مسن در بیمارستان و خطر سکته قلبی مجدد و عوارض آن در این افراد افزایش می‌یابد، گفت: استفاده از داروهای متلاشی کننده لخته یا ترومبولیتیک نیز خطر خونریزی مغزی را در افراد بسیار مسن افزایش می‌دهد.
 
وی ادامه داد: برخی از تغییرات وابسته به سن در عملکرد کلیه یا دستگاه گوارش ممکن است نیاز به کاهش مقادیر معمول دارو در بیماران مسن دریافت کننده داروهای قلبی را ضروری سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha