سلامت نیوز: کارشناس اداره پرتو‌های وزارت بهداشت گفت: آسیب‌ها در کشور ما به علت پرتو‌گیری زیاد از نور خورشید بالاست به طوری که پیر‌پوستی‌های زودرس نیز از آسیب‌های دیگر پرتو فرابنفش است. آسیب به چشم و ابتلا به آب مروارید نیز از دیگر عوارض آن است.

علی گورانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تشعشعات یا طبیعی هستند یا مصنوعی و عمده پرتوگیری طبیعی انسان از اشعه فرابنفش خورشید است.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد پرتو‌گیری‌های ما طبیعی است گفت: عمده‌ترین منبعی که ما را در معرض پرتو‌فرابنفش قرار می‌دهد خورشید است که دارای سه نوع A وBو C است.

گورانی تصریح کرد: از نظر انرژی، پرتو نوع C از دو نوع قبلی انرژی بیشتری دارد یعنی نوع A کمترین انرژی را دارد ولی بلندترین طول موج را داراست و بیشترین ضربه را می‌زند.

وی ادامه داد: پس از ساطع شدن پرتو نور از خورشید، اتمسفر، نوع C را حذف می‌کند و نوع B تا حدودی حذف می‌شود ولی نوع A به طور کامل به ما می‌رسد و تا لایحه‌های زیرین پوست هم به راحتی می‌رود.

گورانی تصریح کرد: این آسیب‌ها در کشور ما که پرتو‌گیری زیاد است بالاست. به طوری که سرطان پوست اولین سرطان در مردان و دومین سرطان در زنان است.

وی افزود: پیر‌پوستی‌های زودرس نیز از آسیب‌های دیگر این پرتو فرابنفش است. همچنین آسیب به چشم و ابتلا به آب مروارید نیز از دیگر عوارض آن است.

گورانی یادآور شد: در کشورهای دیگر برنامه های مدونی تحت عنوان برخورد خردمندانه با نور خورشید طراحی کرده‌اند که از مهد‌کودک تا مدارج عالی ادامه دارد و توانسته اند بخش قابل توجهی از آسیب را کاهش دهند. اما هنوز در کشور ما این کار آغاز نشده است.

وی ادامه داد: ایران جزء کشورهایی است که مردم سطح سختی پوست بالایی دارد لذا توصیه می‌شود که مردم خود را حفظ کنند و از ساعت ۱۰ صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض نورآفتاب قرار نگیرند و اگر قرار گرفتند از مانعی مانند کرم، کلاه و عینک استفاده کنند.

گورانی گفت: در زمستان به علت انعکاس نور خورشید از برف روی زمین پرتوگیری به شدت بالا می‌رود لذا ورزشکاران در زمستان معمولاً پوست‌های سیاهی دارند زیرا پرتو‌گیری در زمستان 180 درصد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha