سلامت نیوز: آمارها نشان می دهد كه بلایای طبیعی رو به افزایش است و در این شرایط انسان برای در امان ماندن از انواع حوادث ناگزیر است كه خود را برای مقابله با این پدیده ها آماده كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، چگونه خود را برای مقابله با حوادث آماده كنیم این پرسشی است كه برخی موارد ذهن ما را به خود مشغول می كند. كارشناسان برای مقابله با این حوادث معتقدند به عنوان مثال انسان برای مقابله با آسیب ها باید محل سكونت خود را مقاوم سازی كند تا از گزنده حوادث در امان بماند.

بر پایه یافته های آماری بین سال های 1990 تا 2011 شدت بلایا 1/4 برابر شده است، نسبت جان باختگان 9/6 و آسیب دیدگان 2/5 و خسارت مالی 38 برابر شده است و به طور متوسط در هر سال از هر 31 نفر یك نفر از انواع بلایا آسیب دیده و از هر 31 هزار نفر یك نفر در اثر بلیه طبیعی جان خود را از دست داده است.

براساس آمارهای بین المللی در 27 سال گذشته 6/3 میلیون نفر بر اثر وقوع انواع بلایای طبیعی جان باخته اند و بیش از سه میلیارد نفر آسیب دیده اند و بیش از 240 میلیارد دلار خسارت مالی به ساختارهای شهری و اجتماعی وارد شده است.

انسان به تعبیری موجودی گیرنده، فرستنده و حساب كننده قلمداد شده و با هوشمندی خود قادر است بسیاری از وقایع را كه گاه بلیه به نظر می رسد به رحمت و آرامش مبدل كند یا حداقل از میزان خسارات وارده بكاهد.

بلایای طبیعی اصولا ماهیتی پیچیده دارند و در شرایط كنونی بسیاری از آنها خارج از كنترل انسان به نظر می رسند.

اما میزان آسیب پذیری نتیجه عملكرد عوامل انسانی است و همانطوری كه واقفیم پیشگیری از حادثه بهتر از واكنش در مقابله حادثه است، لذا ارتقای دانش و آگاهی های عمومی، خود عامل مهمی در كاهش اثرات بلایای طبیعی محسوب می شود.

به عنوان مثال، حوادثی مثل سیل و زلزله كه در سطح كشور، از احتمال وقوع بالاتر برخوردار است از طریق ساخت سدها، سیل بندها و بندهای انحرافی و آبخیزداری مناطق كوهستانی و شیبدار و نیز با ساخت منازل مسكونی مقاوم در سطح قابل ملاحظه ای كاهش می یابد.

هر یك از عناصر جوی به تنهایی می تواند بلایای مهمی مانند افزایش دما و گرمازدگی، سرعت های زیاد باد و وقوع توفان و سونامی، بارش های تندری و وقوع تگرگ، یخبندان و سرمازدگی را ایجاد كند.

اما بیشترین خسارت های جانی و مالی این گونه حوادث و سوانح بر اثر وقوع پدیده های جوی تركیبی و خطرات ثانویه ناشی از آنها مانند توفان، رعد و برق، خشكسالی ها، سیل و آتش سوزی بوجود می آید.

**پیش آگاهی

پیش آگاهی و پیشگیری در همه امور بهتر از مبارزه و درمان است، در بسیاری از مواقع پیشگیری صدمات و خسارات جانی و اقتصادی ناشی از این گونه بلایا را به حداقل ممكن رسانده و این مهم نیازمند آگاهی و شناخت آحاد جامعه است و باید در سطح جوامع انسانی بسط و گسترش بیشتری پیدا كند.

به طور مثال، حوادثی از قبیل زلزله، سیل، كاهش سطح جنگل ها و مراتع، گسترش بیابان ها با ساخت منازل مسكونی مقاوم، ممانعت از كندن بوته ها و درختان جنگلی، جلوگیری از چرای مفرط مراتع، احداث سیل بندها و سدها قابل پیشگیری است.

به طور كلی پیش آگاهی و پیشگیری در تقابل با بلایای طبیعی از نظر زمانی دارای سه مرحله پیش از وقوع، هنگام وقوع و پس از وقوع است.

** روش های پیش بینی و پیشگیری

ترس از ناشناخته ها در انسان فطری است، ترس از تاریكی نیز معلول همین علت است آنچه ناشناخته ها را به آگاهی تبدیل می كند دانش رویارویی با این شرایط ویژه و پیچیده است.

بنابراین درك درست وقایع و پدیده های طبیعی منجربه پیش بینی، پیشگیری و تقابل منطقی و درست با آنها خواهد شد.

به عبارت دیگر، به حداقل رسانیدن خطرات ناشی از رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی كه گاه خود ساخته انسان و تحمیل او بر طبیعت و محیط پیرامون خویش است با انتخاب راهكارهای مؤثر ممكن است.

برقراری سیستم های هشدار زود هنگام، ایجاد مراكز مدیریت و پیش بینی حوادث،توان افزایی نیروهای امداد و نجات، انتظامی و راهداری و شناسایی نقاط پرخطر و ایمن سازی نقاط وقوع بلایای طبیعی از جمله این اقدامات است.

در راهبرد كاهش اثرات بلایای طبیعی، شیوه یا راهكارها به سوی آگاه سازی عمومی و تاكید بر امر اطلاع رسانی به مردم در راستای اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث نابهنجار تغییر كرده است و این تغییر روش، خود از اهداف اساسی برنامه كاهش اثرات بلایای طبیعی در دو دهه اخیر بوده است.

18 تا 24 مهرماه به عنوان هفته كاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha