سلامت نیوز: در حالیکه مقدمات کار برای عبور راه آهن از وسط منطقه حفاظت شده بهرام گور در نی ریز فارس به عنوان یکی از اصلی ترین زیستگاه گورخر ایرانی آماده شده بود محیط زیست برای اجرای پروژه هیچگونه مجوزی صادر نکرد تا این زیستگاه از نابودی در امان بماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، منطقه حفاظت شده بهرام گوردر شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز قرار دارد. وسعت این منطقه 40 هزار و 800 هکتار و ارتفاع بلندترین نقطه آن دو هزار و 787 متر بوده و دارای آب و هوای گرم و خشک و بارندگی حدود 200 میلی متر است.

این محدوده از سال 1351 با عنوان منطقه حفاظت شده "بهرام گور" تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه ای در کشور بوده که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است.

حضور دیگر گونه های ارزشمند نظیر کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبیر و... ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دو چندان می کند و تماشای حیات وحش به خصوص گونه های در معرض تهدیدی نظر گورخر ایرانی، هوبره و زاغ بور در این منطقه به سادگی امکان پذیر است.

در گذشته یوزپلنگ هم در این منطقه وجود داشته اما در حال حاضر این گونهدر منطقه از بین رفته است.

منطقه بهرام گور با توجه به اینکه هم منطقه کویری هم دشتی و هم کوهستانی از اهمیت زیادی برخوردار است علاوه بر این در این منطقه زاغ بور که از گونه های اندمیک است نیز وجود دارد.

طی مدت اخیر خبرهایی مبنی بر عبور راه آهن فولاد نی ریز به سیرجان از منطقه بهرام گور به گوش رسید که این مسئله باعث نگرانی مسئولان محیط زیست استان و دوستداران این حوزه شد.

دبیر موسسه 13 فروردین در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: منطقه حفاظت شده بهرام گور یکی از مناطق بی نظیر در کشور است، علاوه بر این وجود گونه های نادر حیات وحش در این منطقه بر اهمیت آن افزوده است.

علی اکبر کاظمینی با بیان اینکه بهرام گور اصلی ترین زیستگاه گورخر ایرانی است، اظهار داشت: وجود این گونه نادر بر زیبایی منطقه بهرام گور افزوده به گونه ای که در حال حاضر نزدیک به 330راس گورخر در این منطقه وجود دارند.

وی با اشاره به ایکه نباید اجازه هیچگونه تجاوزی در این منطقه داده شود، تاکید کرد: در این رابطه باید تمامی عملیاتهای راهسازی و همچنین معادنی که در اطراف این منطقه حفاظت شده قرار دارند کنترل شود زیرا هرگونه دستکاری در منطقه باعث می شود حیات گونه ها به خطر بیافتد.

دبیر موسسه 13 فروردین ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان باید با ترمیم کردن نقاط آسیب دیده منطقه باعث فراهم سازی احیای یوزپلنگ در بهرام گور شود و همچنین منطقه را به محلی برای جذب گردشگر تبدیل کند.

وی در خصوص پروژه راه آهن نیز گفت: برنامه هایی در خصوصعبورقطار از وسط این منطقه وجود داشت که با اقدام به موقع محیط زیست از این کار جلوگیری شد.

گورخرهای منطقه بهرام گور

کاظمینی گفت: برای انجام هر پروژه راهسازی و یا راه آهن ادارات مربوطه ابتدا فعالیت خود را آغاز و سپس نسبت به دریافت مجوز اقدام می کنند که این امر مشکلاتی را از جمله تخریب مناطق به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: در انجام این گونه عملیاتها باید از نظرات کارشناسان و متخصصان محیط زیست استفاده شود نه اینکه بدون توجه به نظرات و پیشنهادهای کارشناسان نسبت به انجام هر پروژه ای اقدام شود.

دبیر موسسه 13 فروردین در خصوص معایب عبور راه آهن از منطقه حفاظت شده بهرام گور گفت: این امر اولا آرامش منطقه را بر هم زده و به دنبال آن باعث ایجاد جدایی بین دو قسمت بهرام گور یا جزیره ای شدن آن می شود و با کوچکترن عامل خارجی حیات وحش از بین می روند.

وی با بیان اینکه عبور و مرور حیات وحش نیز با مشکل روبرو می شود، اظهار داشت: هرچه محدوده حفاظت شده بیشتر باشد گونه های حیات وحش راحتتر می توانند غذا پیدا کنند و در صورتیکه راه آهن از وسط منطقه عبور کند حیات وحش برای کسب غذا با مشکل روبه رو شده زیرا محدوده گشتزنی کمتر است.

به گفته کاظمینی این پروژه هم اکنون متوقف شده است.

دبیر موسسه 13 فروردین گفت: در عملیاتهای راهسازی ارگان مربوطه ابتدا عملیات خود را آغاز و پس از اینکه سرو صداها بلند شد عملیات را متوقف کرده و برای اخذ مجوز اقدام می کنند.

کارنامی: محیط زیست مجوز نداد

اما در این میان مدیر کل محیط زیست استان فارس نیز به خبرنگار مهر گفت: اداره محیط زیست برای عبور راه آهن هیچگونه مجوزی نداده و بررسیها را نیز مشروط به این کرده ایم که حتما باید بر اساس نظر کارشناسی محیط زیست اقدام کنند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه خط راه آهن به ارزیابی زیست محیطی نیاز دارد، اظهار داشت: علاوه بر این خود این واریانت از وسط منطقه امن عبور می کرده که این مسئله مورد تایید محیط زیست نبوده و قرار شد واریانت آن اصلاح شود و تاکنون هم اصلاحیه به دست ما نرسیده است.

وی گفت: قرار است این واریانت بر اساس نظر کارشناسان محیط زیست طراحی شود البته این راه آهن مربوط به فولاد نی ریز - سیرجان است که طراحی اولیه ای که مجریان داده بودند از وسط منطقه حفاظت شده عبور می کرد که مورد تایید محیط زیست نبوده و نیست.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه کارشناسان محیط زیست در خصوص این راه آهن پیشنهاداتی داشته اند، اظهار داشت: قرار شده که بر اساس واریانتی که محیط زیست داده کار شود.

ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: تاکنون مجریان طرح را به محیط زیست نداده اند در صورتی که قرار است این طرح به محیط زیست داده شود و ما آن را بررسی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha