مرضیه وحید دستجردی می گوید دو و نیم درصد جمعیت کشور در معرض هزینه های فاجعه بار درمان و سلامت خود هستند.

سلامت نیوز:درست یک روز پس از انتقادات شدید اللحن نایب رئیس مجلس از وزیر بهداشت، این وزیر، می گوید مشکلات نظام سلامت، ناشی از بودجه اندک است و دو و نیم درصد جمعیت کشور، در معرض هزینه های کمرشکن نظام درمان قرار دارند، هزینه هایی که به گفته مرضیه دستجردی، فاجعه بار است.

پیش از وی، شهاب الدین صدر در حاشیه همایش بیمه های سلامت، از نظام بهداشت و درمان کشور به عنوان کلاف سردرگم یاد کرده بود و اقدامات وزارت بهداشت برای ساماندهی به این وضعیت را تبلیغاتی و نمادین توصیف کرده بود.

اکنون مرضیه دستجردی در پاسخ به این اظهارات می گوید بودجه کل کشور در سالهای اخیر 5 برابر شده، ولی بودجه وزارت بهداشت، افزایش چندانی نداشته و بدون رشد بوده است.

این در حالی است که طبق قانون مصوب مجلس، از هر بشکه نفت که به فروش می رسد، دولت باید یک و نیم دلار و در مجموع سالانه 3 میلیارد دلار (سه هزار میلیارد تومان) به حساب وزارت بهداشت و درمان واریز کند تا صرف هزینه درمان بیماران صعب العلاج و همچنین ترمیم شبکه های بهداشت شهرستانها شود.

ولی با وجود گذشت 7 ماه از سال، این پول به وزارت بهداشت پرداخت نشده و دیروز بالاترین مقام بهداشتی و درمانی کشور در گفتگو با خبرنگاران، می گوید:  2.5 درصد جمعیت در معرض هزینه‌های فاجعه بار سلامت قرار دارند و لازم است با اختصاص اعتبارات خاص در جهت کاهش این میزان تلاش کرد.

پیش بینها قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، نشان می دهد وزارت بهداشت در سال جاری، تنگناهای مالی فراوانی را تجربه کند، زیرا علاوه بر 2 هزار میلیارد تومان کسر بودجه ای که از سالهای گذشته در این وزارتخانه، ماندگار شده، هزینه های بخش درمان، افزایش زیادی پیدا کرده است. به طوری که برخی از کارشناسان از افزایش 40 درصدی هزینه های بیمارستانهای دولتی خبر داده بودند. برخی مسئولان درمانی شهرستانها نیز می گویند پول ندارند حقوق پرسنل خود را بپردازند.

اکنون وزیر بهداشت می گوید: به طور متوسط باید 18 درصد هزینه‌های سلامت از سوی مردم پرداخت شود. قانون برنامه پنجم توسعه نیز سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت را کمتر از 30 درصد پیش بینی کرده ولی بررسیهای انجام شده در کشور نشان می‌دهد مردم 53.9 درصد هزینه‌های سلامت را پرداخت می‌کنند.

وی سهم سایر بخشها را در تامین هزینه سلامت مردم، بسیار اندک تر از بیماران می داند. به گفته وی، دولت، تنها 20 درصد از هزینه های سلامت را می دهد و بیمه های دولتی و خصوصی، بقیه هزینه ها را می پردازند.

طرح پزشک خانواده، مرده به دنیا آمد

وزیر بهداشت، در سخنان دیگری، امروز از به دنیا نیامدن نوزاد پزشک خانواده خبر داد. طرحی که قرار بود همه مردم ایران را تحت پوشش قرار دهد تا بیماران، در مراحل ابتدایی مراجعه به درمانگران، از پزشکان متخصص و فوق تخصص، شروع نکنند. طبق این طرح، بیماران در مرحله اول، به پزشکان خانواده مراجعه می کنند و در صورت لزوم، به پزشکان رده های بالاتر، ارجاع می شوند.

سال گذشته، مرضیه دستجردی وزیر بهداشت و صادق محصولی، وزیر وقت کار و رفاه اجتماعی، در اقدامی نمادین، از دفترچه های بیمه سلامت در همایش پزشک خانواده، رونمایی کردند. ولی این اقدام، دیروز، از سوی رئیس سازمان نظام پزشکی، تبلیغاتی و نمادین خوانده شد.

اکنون، نظام بهداشت و درمان، بیش از گذشته، مشکلات خود را به جیب بیماران، تحمیل می کند. زیرا از جمعیت 75 میلیون نفری کشور، حداقل یک و نیم میلیون بیمار، در معرض هزینه هایی هستند که بالاترین مقامات بهداشت و درمان کشور از آن، به عنوان فاجعه یاد می کنند. با این وجود، طرحهایی که می تواند مشکلات بیماران را حل کند، هنوز در کشوی میز این مدیران خاک می خورد. از جمله طرح جامع بیمه سلامت ایرانیان که هنوز معلوم نیست به کدام وزارتخانه برسد و از چه زمانی آغاز به کار کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha