داروهای افزایش قد ماهواره ای به دلیل اینکه ترکیباتشان نامشخص است و حتی ممکن است که در آن ها از مواد محرک و هورمونی استفاده شده باشد بر روی کبد و کلیه ها اثر سوء دارد.

سلامت نیوز: داروهای افزایش قد ماهواره ای به دلیل اینکه ترکیباتشان نامشخص است و حتی ممکن است که در آن ها از مواد محرک و هورمونی استفاده شده باشد بر روی کبد و کلیه ها اثر سوء دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، بلند بودن قد این روزها یکی از دغدغه های اصلی در بین جوانان و نوجوانان است اما امروزه تبلیغات شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با سوء استفاده از این دغدغه ها اقدام به تبلیغ انواع داورهای افزایش قد می کنند و این در حالی است که بسیاری از مسئولان نسبت به این داروها هشدار می دهند زیرا موادی که در داخل آن ها به کار برده شده مشخص نیست و ممکن است عوارض جبران ناپذیری در سلامت افراد داشته باشد.

دکتر عکاشه ارتوپد و مسئول اجرایی انجمن جراحان ارتوپد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: این تبلیغات که در باره افزایش قد صورت می گیرد جنبه تجاری دارد و سبب می شود که مردم هزینه بالایی برای این محصولات پرداخت کنند که هیچ تأثیری نیز برای افزایش قد آن ها ندارد چنین داروهایی از نظر ما تأیید نشده و نه از سوی وزارت بهداشت ایران تعریف شده اند بنابر این افرادی که به دنبال این تبلیغات می روند به نوعی دچار واهی گرایی و پوچ گرایی شده اند.

وی گفت: این داروها نه تنها هیچ تأثیر مثبتی ندارند، بلکه ممکن است موادی که در داخل آن ها وجود دارد نقش مخربی نیز در سلامتی افراد داشته باشند به همین دلیل من به عنوان یک پزشک که چندین سال خدمت کرده ام و بر اساس رسالت اصلی ام باید بگویم که این داروها تا زمانی که جنبه علمی پیدا نکرده و تا زمانی که در سلامت آن ها شک و شبهه وجود دارد به هیچ وجه مورد تأیید نیست و نباید استفاده شوند.

عکاشه با اشاره به دمپایی های افزایش قد تصریح کرد: فقط می توانم بگویم که این یک شوخی است اصلاً نمی دانم با چه مکانیزمی و در کجای دنیا چنین تعریفی برای افزایش قد صورت گرفته و متأسفم که در پس این تبلیغات فقط جنبه تجاری وجود دارد.

* داروی افزایش قد بر روی دستگاه گوارش اثر سو دارد

دکتر ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی در ادامه افزود: متأسفانه در ماه های اخیر گرفتار برخی از بیماران هستیم که به علت مسمومیت دارویی به دنبال تبلیغات ماهواره ای به ما مراجعه می کنند این داروها نه شماره ثبت دارد و نه حتی سازنده آن معلوم است و شکایت بیماران نیز به جایی برنمی گردد.

وی گفت: یک دارو در علم پزشکی نمی تواند سبب افزایش قد شود و این تبلیغات یک تبلیغات گمراه کننده است و فقط برای کسب سود از افرادی انجام می شود که به راحتی فریب این داروها را می خورند.

خسرونیا با اشاره به اینکه در اکثر این داروها از مواد مخدر استفاده می شود،‌ تصریح کرد: نه این دارو و نه دیگر داروهای ماهواره ای ترکیباتشان مشخص نیست این افراد مقداری پودر و هر چه که می خواهند در داخل این کپسول ها می ریزند حتی ممکن است برخی از آن ها حاوی مواد مخدر باشد که بر روی دستگاه گوارش و کبد اثر سو دارد.

** در داخل داروهای افزایش قد مواد محرک و هورمونی استفاده شده است

دکتر سجادی دبیر انجمن داروسازان در ادامه افزود: متأسفانه تبلیغات ماهواره ای به هیچ وجه مجاز نیستند اکثر آنها داروهای تقلبی و قاچاق هستند که اساساً ممکن است دارو نباشند زیرا ترکیبان آنها ناشناخته است و حتی ممکن است که در داخل آنها مواد محرک و هورمونی و یا حتی مخدر استفاده شده باشد که در صورت مصرف عوارض شدیدی به دنبال دارد تاکنون تیز هیچ دارویی به عنوان افزایش قد وجود ندارد بنابراین این تبلیغات اصلاً صحت ندارد.

وی گفت: این داروها برای فریب مخاطبان خود از وجود ترکیباتی مانند کلسیم خبر می دهند اما اگر کسی کمبود کلسیم داشته باشد باید تحت نظر پزشک از مکمل آن استفاده کند اما مقدار بالای کلسیم که در این داروها وجود دارد می توانند سبب عوارض قلبی عروقی برای افراد شود.

*مسئولان باید جلوی تبلیغات کاذب را بگیرند

دکتر میرشاه ولد جراح استخوان در ادامه افزود: داروها و دمپایی و یا کفش که در ماهواره برای افزایش قد تبلیغ می کنند صحت ندارد زیرا در علم پزشکی افزایش قد توسط امواج دمپایی و یا دارو تأیید نشده است.

وی گفت: بعد از اتمام بلوغ صفحات رشد استخوان بسته می شوند و بعد از این دیگر افزایش قد وجود ندارد بنابراین دمپایی افزایش قد یک شوخی و طنز تلخ است که برای فریب افراد به کار برده شده و جنبه علمی ندارد.

میرشاه ولد تصریح کرد: از کلیه مسئولان می خواهم که جلوی این تبلیغات کاذب را بگیرد و با آنها برخورد قاطع شود زیرا دختران و پسران جوانی هستند که تحت تأثیر این تبلیغات قرار می گیرند و پول خود را هدر می دهند.

*ورزش و تغذیه مناسب بهترین راه برای رشد طبیعی است

دکتر خوش نیت فوق تخصص غدد و متابولیسم در ادامه افزود: دوره رشد قدی در انسان شامل 3 دوره است دوره اول دوره شیرخوارگی و از بدو تولد تا پایان دو سالگی است که در سال اول تولد 25 سانتی متر و در سال دوم 12 تا 13 سانتیمتر افزاییش قد داریم دوره دوم از 2 سالگی تا دوران بلوغ است که 5 تا 7 سانتیمتر باید افزایش قد وجود داشته باشد و دوره سوم دوران جهش رشدی بلوغ است که 17 دصد افزایش قد داریم.

وی گفت: بعد از اتمام بلوغ صفحات رشد انسان بسته می شود که این امر در دختران در سن 15 سالگی و در پسران در سنین 15 تا 16 سالگی رخ می دهد و پس از آن معمولاً افزایش قد نداریم.

دکتر خوش نیت با اشاره به افزودن هورمن رشد در افرادی که رشدشان دچار مشکل است تصریح کرد: حتی اگر کودک یا نوجوانی کمبود هورمون رشد داشته باشد و در زمان صفحه هورمون رشد در استخوان ها بسته شده باشد دادن هورمون رشد هیچ گونه تأثیری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ژنتیک، تغذیه مناسب و ورزش و فعالیت بدنی از مهمترین عوامل رشد طبیعی در یک فرد سالم است بنابراین به جای پناه بردن به داروهای دروغین که در ماهواره تبلیغ می شود بهتر است به ورزش و تغذیه مناسب روی بیاوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha