سلامت نیوز: مشکلات زندگی زمانی به اوج می رسد که فردکنترلی روی زندگی اش ندارد.

دکتر علی پژوهنده مشاور و روان شناس با اشاره به این موضوع به خراسان می گوید: گاهی مشکلات زندگی باعث می شود کنترل زندگی از دست انسان خارج شود و این فرد است که باید با ناتوانی برای حل مشکل مبارزه و برای یافتن راه حل مقاومت کند.

 وی درباره نقش عوامل محیطی ، خانواده و افراد تاثیرگذار در زندگی در بروز مشکلات و ناتوانی در حل آن ها تصریح می کند: پاسخ بسیار ساده است. همه این عوامل هم در بروز مشکل و هم در حل آن سهیم هستند اما همواره حرف آخر را فرد می زند زیرا روان شناسی معاصر پس از سال ها پژوهش درباره چگونگی مقابله با مشکلات دریافته است که انسان همواره آخرین تصمیم گیر است و انتخاب های اوست که به حل مشکل یا پیچیده تر شدن اوضاع منجر می شود.

دیگر عوامل فقط می تواند فشار فراوانی به فرد تحمیل کند، شرایط را دشوار کند و یا انتخاب ها را محدود کند اما نمی تواند باعث شود فرد اشتباه کند زیرا همواره این انسان است که می تواند برخلاف شرایط، محدودیت ها و یا خواسته دیگران با انتخاب خود همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر پژوهنده با تاکید بر این که انسان در تمامی لحظات زندگی در حال تصمیم گیری است، می افزاید: انسان می تواند تسلیم فشارهای محیط شود یا دست به انتخاب دیگری بزند. مهم این است که در هر حال کسی نمی تواند جای او تصمیم بگیرد. او می تواند تصمیم بگیرد حتی اگر کسی قبلا تصمیم دیگری گرفته باشد. بنابراین با این طرز تلقی کسی که خود را تسلیم و قربانی شرایط می بیند، فقط باید فکرش را عوض کند تا ببیند که دنیا و شرایط هم عوض می شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha