سلامت نیوز: به منظور جلوگیری از بروز مسمومیت ها پوسته تخم مرغ باید بدون ترك، تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد.

دكتر پریسا ترابی كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: لازم است افراد تخم مرغ مصرفی را ترجیحا از فروشگاه هایی كه تخم مرغ را در یخچال نگهداری می كنند خریداری كرده و هرگز تخم مرغ های شكسته، ترك دار و آلوده را خریداری نكنند.

وی افزود: در صورتی كه تخم مرغ ها طی حمل به منزل ترك برداشت و یا شكست محتویات آن را در یك ظرف درپوش دار ریخته و در یخچال نگهداری و طی حداكثر دو روز آن را مصرف كنند.

این كارشناس تغذیه تصریح كرد: محتویات تخم مرغ تازه باید فاقد بوی تعفن و علائم فساد و سفیده آن غلیظ، رقیق و كاملا از هم یكدیگر قابل تفكیك باشد و سفیده دارای ظاهری غیر شفاف است.

دكتر ترابی در خصوص ویژگی های تخم مرغ فاسد گفت: پوسته تخم مرغ های كهنه،‌ كدر و بد رنگ است و نسبت سفیده غلیظ به سفیده رقیق كاهش می یابد. همچنین در تخم مرغ كهنه سفیده شفاف بوده و اتاقك هوایی بزرگ می شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه چگونه می توان تخم مرغ كهنه و فاسد را از یكدیگر تشخیص داد،‌ بیان كرد: وقتی تخم مرغ در آب شناور می ماند كه اتاقك هوایی آن به اندازه كافی برای شناور نگهداشتن تخم مرغ بزرگ شده باشد و این به مفهوم كهنه بودن آن است. بهتر است برای اطمینان از فاسد بودن تخم مرغ كهنه، آنها را قبل از استفاده در یك ظرف جداگانه بشكنند.

گفتنی است: دیروز روز جهانی تخم مرغ بود و طبق اعلام كارشناسان سرانه مصرف تخم مرغ در كشور از استانداردهای بین المللی پایین تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha