سلامت نیوز: متخصص مغز و اعصاب گفت: اختلالات حركتی شامل بیماریهایی مانند حركات ناخواسته و زائد هستند كه به شكل نقصان دیده می شود

دكتر صفا متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینكه movement disorders یا اختلالات حركتی از جمله زیر مجموعه های نورولوژی است گفت: اختلالات حركتی شامل آن دسته از بیماری هایی است كه خود را بصورت انواعی از حركات ناخواسته و زائد ( hyperkinetic  movement disorders) و یا به شكل نقصان و كاهش در دامنه و یاسرعت حركات (hyperkinetic  movement disorders) نشان می دهند.

وی با اشاره به اینكه برخی موارد احتمال تركیبی از مشكلات حركتی وجود دارد بیان داشت: از گروه اول میتوان به فنومن هایی نظیر كره ، تیك ،‌آتتوز ، دیسكینزی ، بالیسم و موارد دیگر اشاره كرد كه در زمینه بیماری های مختلفی ماند كره هانتینگتون ، كره سیدنهام ، سندرم توره و بسیاری از بیماری های دیگر دیده می شود.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: گروه دوم شامل فنومنهای مانند برادی كینزی ،‌هیپوكینزی ،‌ریژیدیتی و غیره هستند كه گاها بنام پاركینسونیسم خوانده می شوند و از این گروه می توان به بیماری پاركینسون اشاره كرد كه یكی از بیماری های شایع نورولوژیك است .

وی با بیان اینكه عامل این نوع بیماریها عمدتا ضایعات هسته های قاعده ای مغز و ارتباطات این هسته ها با یكدیگر یا سایر قسمت های مغز است غالبا از نوع دژنراتیو است تصریح كرد: بسیاری از این بیماریها منشا ژنتیكی و ارثی دارند كه به عنوان نمونه تاكنون 13 لوكوس ژنتیكی قطعی برای بیماری پاركینسون شناسایی و  نیز نقش قطعی اختلالات ژنتیكی در بیماری هایی مانند كره هانتینگتون مشخص شده است بطوریكه روش تشخیص نهایی این بیماری بررسی ژنتیكی است.

دكتر نجمی افزود: علاوه بر مسائل ژنتیكی ، عوامل محیطی و اكتسابی نز در بروز این نوع بیماری ها موثرند كه به عنوان نمونه نقش تروما به سر مخصوصا وارد شدن ضربات مكرر به سر در پیدایش نوعی از بیماری  پاركینسون تایید شده است.

** تاثیر مسمومیت های مزمن با موادی نظیر برخی فلزات بر روی هسته های قاعده ای از عوامل بیماری

وی ادامه داد: مسمومیت های مزمن با برخی موارد نظیر برخی فلزات و تاثیر تدریجی این موارد بر روی هسته های قاعده ای و ارتباطات آنها یكی از عوامل ایجاد كننده این بیماری هاست.

این فلوشیپ اختلالات حركتی با اشاره به اینكه بیماریها و مشكلات سیستمیك می توانند بصورت انواعی از اختلالات حركتی تظاهر كنند یاد آور شد: اختلالات هورمونی گوناگون از جمله اختلالات تیروئیدی و پاراتیروئیدی ، بیماری های  واسكولیتی ،‌ضایعات عروقی مغز گاه در فاز حاد و یا بصورت عوارض طولانی مدت از جمله این بیماریها هستند.

وی افزود: یكی از عوامل ثانویه شایع ایجاد كننده اختلالات حركتی داروها هستند كه با توجه به شیوع بالای این نوع از اختلالات حركتی و توجه به سابقه پزشكی قلبی بیمار و پرسش در مورد مصرف سایر داروها از اهمیت زیادی برخوردار است .

دكتر صفا نجمی اظهار داشت: تشخیص این نوع از بیماریها اغلب با دشواریها و پیچیدگی های خاص همراه است ولی گرفتن شرح حال دقیق از بیمار و خانواده وی و توجه ویژه به سابقه بیماریها ی مختلف در خانواده ،‌توجه به چگونگی شروع و سیر بیماری ، سابقه مصرف داروها مختلف و نیز معاینه دقیق عمومی و نورولوژیك و مشاهده دقیق حركات بیمار جهت تشخیص نوع حركات غیر طبیعی لازم است.

وی با بیان اینكه در اغلب موارد رسیدن به تشخیص قطعی نیازمند انجام تست های تشخیصی مختلف می باشد كه نوع تست های تشخیصی لازم توسط پزشك متخصص و برحسب یافته های بیمار و تشخیص های افتراقی مطرح شده تعیین می شود ادامه داد: استفاده از روش های تصویر برداری مغزی نظیر ct ،mri درخواست تست های خاص ژنتیكی بر حسب مورد ،درخواست آزمایش های خاص متابولیكی غالبا نقش اساسی در تشخیص دارند.

دكتر نجمی تصریح كرد: درمان این بیماری ها عموما با مشكلات و پیچیدگی های زیادی همراه است و در اغلب موارد با وجود تشخیص قطعی برای انتخاب روش و برنامه درمانی صحیح و مناسب لازم است grading,staging   بیماری تعیین گردد.

وی در پایان با اشاره به اینكه اقدامات دارویی در فیلد movemet disorders از اهمیت بسزایی برخوردار است خاطر نشان كرد: توجه به جنبه های غیر حركتی بیماری از جمله مشكلات روانی و سیستمیك این بیماران فوق العاده مهم و همچنین اقدامات توانبخشی نیز نقش مهمی در اصلاح برخی مشكلات این بیماران دارند به طوری كه امروزه در مورد برخی از بیماریها اقدامات جراحی نیز انجام می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha