سلامت نیوز: دبیر اجرایی بیست و سومین همایش بین‌المللی بیماری‌های كودكان نسبت به بروز عفونت‌های مكرر در كودكان به عنوان عاملی برای مشكوك شدن به بیماری‌های نقص ایمنی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر نیما رضایی، متخصص ایمونولوژی و مدیر بیمارستان مركز طبی كودكان در نشستی با خبرنگاران در مورد بیماری‌های نقص ایمنی گفت: بیماری‌های نقص ایمنی به گروهی از اختلالات سیستم دفاعی بدن گفته می‌شود كه اختلال كمی یا كیفی در یكی از اجزای سیستم دفاعی بدن، علایم و عوارض مختلفی در افراد مبتلا را سبب می‌شود.

وی با تقسیم بیماری‌های نقص ایمنی به دو گروه نقص ایمنی اولیه و ثانویه گفت: نقص ایمنی ثانویه یا اكتسابی به گروهی از این بیماری‌ها گفته می‌شود كه در اثر یك عامل ثانویه مانند عفونت‌های خاصی مثل HIV، سوء تغذیه یا برخی بدخیمی‌ها فرد دچار ضعف سیستم ایمنی می‌شود. در مورد بیماری‌های نقص ایمنی اولیه نیز باید گفت كه بیش از 170 نوع بیماری مختلف در دنیا شناخته شده كه نقایص ژنتیكی خاص می‌تواند فرد را برای ابتلا به عفونت‌های مكرر و بدخیمی‌ها مستعد كند.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات نقص ایمنی با اشاره به تاثیر ازدواج‌های فامیلی در بروز بیماری‌های نقص ایمنی بدن، ادامه داد: از آنجا كه در منطقه و از جمله در ایران میزان ازدواج فامیلی بیشتر از كشورهای غربی است، میزان بروز بیماری‌های نقص ایمنی اولیه در این كشورها به مراتب بیشتر از كشورهای غربی است؛ این موضوع توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

این متخصص ایمونولوژی نسبت به بروز عفونت‌های مكرر در كودكان به عنوان عاملی برای مشكوك شدن به بیماری‌های نقص ایمنی هشدار داد و گفت: بروز 8 بار یا بیشتر عفونت گوش میانی طی یك سال، بروز 2 بار یا بیشتر سینوزیت در یك سال، بروز 2 بار یا بیشتر عفونت ریه طی یك سال، واكنش‌های غیرطبیعی به واكسیناسیون، عدم پاسخ به آنتی بیوتیك‌های معمولی و نیاز به آنتی بیوتیك تزریقی، عدم رشد مناسب، سابقه عفونت‌های مكرر یا سابقه فوت در خانواده به دلیل یك بیماری و بروز عفونت‌های شدید با عوامل غیرشایع و فرصت طلب از جمله علایم شایعی هستند كه با وجود آنها باید به بروز بیماری‌های نقص ایمنی مشكوك شد. البته هر كدام از این علایم تفسیر پزشك متخصص را می‌طلبد.

وی میزان ازدواج‌های فامیلی در كشور را 25 درصد عنوان كرد و گفت: حدود 65 درصد از موارد بیماری‌های نقص ایمنی از والدینی به دنیا آمده‌اند كه ازدواج فامیلی داشته‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به تاسیس بانك اطلاعات بیماری‌های نقص ایمنی در مركز طبی كودكان از سال 1376، گفت: طی 11 سال بیش از یكهزار مورد بیماری نقص ایمنی در مركز طبی كودكان ثبت شده است. این در حالی است كه ممكن است فردی مبتلا به این بیماری‌ها در مناطقی از كشور به دنیا آید كه به دنبال عدم آگاهی خانواده‌ها و اطلاعات ناكافی پزشكان، بیماری فرد مربوطه تشخیص داده نشود و فرد در سنین پایین فوت كند. علایم بسیاری از این بیماری‌ها بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی هستند و ضروریست  اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شود.

 بیست و سومین همایش بین‌المللی بیماری‌های كودكان از 21 مهر ماه آغاز می‌شود

وی با اشاره به برگزاری بیست و سومین همایش بین‌المللی بیماری‌های كودكان از 21 تا 25 مهر ماه در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام (ره)، گفت: همزمان با این همایش، نهمین همایش سراسری پرستاری نیز در تالار دكتر قریب مركز طبی كودكان برگزار می‌شود. همچنین مطابق دو سال گذشته، سومین دوره همایش پژوهشگران جوان و چهارمین نشست تخصصی ایمونولوژی بالینی و نقص ایمنی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی بیست و سومین همایش بین‌المللی بیماری‌های كودكان با اشاره به ارسال حدود 300 مقاله به دبیرخانه این همایش گفت: از میان مقالات رسیده به دبیرخانه همایش، حدود 100 مقاله به صورت سخنرانی و 150 مقاله به صورت پوستر ارایه خواهند شد. همچنین حدود 15 میهمان خارجی در این همایش شركت خواهند داشت. این همایش از 20 امتیاز بازآموزی نیز برخوردار خواهد بود.

در ادامه نارملا راد، دبیر همایش پرستاری و مدیر كنترل عفونت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز گفت: حدود 400 مقاله به دبیرخانه همایش پرستاری ارسال شده است كه از این بین 46 مقاله به صورت سخنرانی و 60 مقاله به صورت پوستر ارایه خواهند شد. همزمان با برگزاری این همایش در سالن اصلی، كارگاه‌های آموزشی نیز در سالن‌های فرعی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha