سلامت نیوز: درصد سالمندان بالای 55 سال درجاتی از پوکی استخوان دارند، مصرف غیر منطقی کورتون فرد را به سمت پوکی استخوان می برد و داروهای غضروف ساز نیز هنوز زیر سوال هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس سید منصور رایگانی رئیس همایش پوکی استخوان در نشست خبری همایش یکروزه پوکی استخوان که 28 مهر در بیمارستان شهید مدرس برگزار می‌شود اظهار داشت: در خصوص پوکی استخوان آمارهای دقیق و کاملی وجود ندارد اما به طور تقریبی می‌توان گفت: بیش از 35 درصد سالمندان بالای 55 سال به درجات مختلف پوکی استخوان مبتلا هستند.

وی افزود: در خصوص پایین آمدن سن پوکی استخوان آمارهای دقیقی در دسترس نیست اما چنانچه بی‌حرکتی و عدم فعالیت فیزیکی مناسب و عدم تغذیه مناسب ایجاد شود می‌تواند سن پوکی استخوان کاهش یابد.

در ادامه این نشست سیداحمد رئیس‌السادات، دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران اظهار داشت: به طور کلی در سنین 30 تا 35 سالگی می‌توان برای دوران سالمندی سرمایه اندوخت و در این دوران با ورزشهای مناسب تغذیه با لبنیات تراکم استخوان را افزایش داد و مانع از ابتلا به پوکی استخوان در دوران سالمندی شد چرا که پس از سن 35 سالگی حتی با وجود تغذیه مناسب، افراد با کاهش تراکم استخوانی مواجه می‌شوند.

وی افزود: در خصوص داروهایی به نام غضروف‌ساز مانند گلوکزآمین باید گفت که اثر این داروها زیر سوال است و می‌توان گفت برای غضروف‌سازی مفصلی این دارو مصرف نمی‌شود.

رئیس السادات یادآور شد: اصلی‌ترین علت ابتلا به پوکی استخوان حامل ژنتیک است که البته پس از آن مصرف بالای پروتئین نیز موثر است. همچنین باید در نظر داشت چاقی و اضافه وزن اثر مستقیمی روی پوکی استخوان ندارد  اما رژیم‌های لاغری غیرصحیح می‌توانند اثرات منفی در ابتلا به پوکی استخوان داشته باشد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران یادآور شد: در یائسگی پوکی استخوان با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد همچنین داروهایی مانند کورتون‌ها چه استفاده منطقی و غیر منطقی از آنها فرد را به سمت پوکی استخوان می‌برد لذا باید با مشاوره پزشک داروهای پیشگیرانه پوکی استخوان مصرف شود.

رئیس‌السادات خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که پوکی استخوان ایجاد می‌کند شکستگی‌ها در سالمندان است که پوشش فرد، پله‌ها،‌سرویس بهداشتی و روزهای برفی از مواردی هستند که می‌توانند احتمال ابتلا به شکستگی را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه فرهنگ تغذیه صحیح باید از مدارس آغاز شود گفت: پارک‌ها و مدارس محیط‌هایی هستند که می‌تواند اقدامات پیشگیرانه در آنجا انجام شود.

در ادامه این نشست رامین طلایی، فوق‌تخصص گوارش اظهار داشت: کمبود ویتامین D و کلسیم نقش موثری در ابتلای افراد به پوکی استخوان دارند که پیشنهاد می‌شود زنان بالای 43 سال و مردان بالای 50 سال قرص‌های مکمل کلسیمی مصرف کنند.

وی گفت: با هماهنگی انجمن طب فیزیکی و گروههای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در روز 28 مهر بیماران مبتلا به پوکی استخوان به طور رایگان ویزیت می‌شوند توصیه‌های ورزشی، تغذیه‌ای و توانبخشی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha