دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 34678
سلامت نیوز: تحقیقات ثابت می‌كند كه بسیاری از افراد نخبه و باهوش نیز تحلیل درستی از علل موفقیت یا شكست‌هایشان ندارند. تحقیقات گسترده در زمینه موفقیت بیانگر این حقیقت است كه دلیل رسیدن افراد موفق به اهداف‌شان بستگی به چه كسی بودن آنها ندارد، بلكه ارتباط مستقیم با كارهایی كه انجام داده‌اند، دارد. این شیوه‌های افراد موفق است:

1- برای خودتان اهداف مشخص تعریف كنید. وقتی برای خودتان هدفی تعیین می‌كنید، سعی كنید آن هدف تا حد امكان واضح و مشخص باشد. مثلا «كم كردن سه كیلوگرم از وزن‌تان در یك زمان معین» هدف خیلی بهتری از «كم‌كردن مقداری از وزن‌تان» است برای اینكه هدف اول تعریف مشخصی از موفقیت به شما می‌دهد. دانستن این موضوع كه دقیقا چه چیزی می‌خواهید به دست بیاورید شما را تا رسیدن به آن مرحله باانگیزه نگه می‌دارد. همچنین در مورد كارهای خاصی كه برای رسیدن به هدف‌تان به انجام دادن آنها نیاز دارید، فكر كنید. اگر فقط به خودتان قول بدهید كه مثلا از این به بعد «كمتر غذا خواهم خورد» یا «بیشتر خواهم خوابید» اینها هدف‌های بسیار گنگ و مبهمی‌ هستند. سعی كنید همیشه اهداف دقیق و واضح برای خودتان تعیین كنید. به عنوان مثال «من تمام شب‌های هفته ساعت 10 در رختخواب خواهم بود.» هدف بسیار واضحی بوده و جای هیچ شك و تردیدی در مورد كاری كه برای رسیدن به آن لازم است انجام دهید، باقی نمی‌گذارد.

2- برای رسیدن به هدف‌تان لحظه‌ها را دریابید. مسلما بیشتر ما سرمان بسیار شلوغ بوده و برای رسیدن به چند هدف در آن واحد، در حال تلاش هستیم و از دست دادن برخی از موقعیت‌ها برای رسیدن به اهداف‌مان دور از انتظار نیست. آیا شما واقعا امروز هیچ زمانی برای نرمش نداشتید؟ یا هیچ راهی برایتان وجود نداشت تا جواب آن تماس تلفنی را بدهید؟ رسیدن به اهداف‌تان؛ یعنی چنگ‌زدن به همین موقعیت‌ها قبل از اینكه از دست شما در بروند. در مسیر رسیدن به اهداف‌تان برای اینكه هیچ زمانی را هدر ندهید از قبل معین كنید هر كار مورد نیازی را كجا و كی به انجام خواهید رساند. دوباره تاكید می‌كنم كه تا حد امكان اهداف‌تان واضح و مشخص باشد. مثال: «من از این به بعد روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه صبح‌ها قبل از اینكه سر كار بروم 30دقیقه نرمش خواهم كرد.» تحقیقات نشان می‌دهند كه این نوع برنامه‌ریزی‌ها مغز شما را در شناسایی و به چنگ آوردن موقعیت‌های به وجود آمده یاری رسانده و شانس موفقیت شما را تا 300درصد افزایش خواهد داد.
3- دقیقا بدانید چقدر از مسیر شما برای رسیدن به هدف‌تان باقی مانده است. رسیدن به هر هدفی نیازمند بررسی دقیق مراحل پیشرفت است و اگر این امر توسط افراد مورد اطمینان دیگر میسر نیست خود فرد باید به‌شخصه این كار را انجام دهد. اگر از چگونگی انجام كارتان آگاهی نداشته باشید قادر نخواهید بود تا رفتار و استراتژی‌تان را با اوضاع موجود وفق دهید. مراحل پیشرفت خودتان را به طور منظم بسته به نوع هدف‌تان به صورت هفتگی یا حتی روزانه چك كنید.

4- خوش‌بین و واقع‌گرا باشید. وقتی در حال تعیین هدفی برای خودتان هستید همه عوامل دور و برتان به صورت خوش‌بینانه‌ای دلالت بر احتمال بالای موفقیت شما دارند. باور داشتن توانایی‌هایتان برای موفقیت، به‌طور شگفت‌انگیزی به ایجاد و حفظ انگیزه شما برای ادامه كار كمك خواهد كرد. اما هر كاری هم كه انجام می‌دهید سختی‌های مسیرتان را برای رسیدن به موفقیت دست‌كم نگیرید. بسیاری از اهداف باارزش نیازمند صرف وقت، تلاش، طرح‌ریزی و پشتكار بالا هستند. تحقیقات نشان داده‌اند فكر كردن به این موضوع كه هر چیزی بدون تلاش و به‌آسانی به دست می‌آید، باعث خواهد شد تا شما آمادگی مقابله با مشكلات پیش رویتان در مسیر رسیدن به اهداف‌تان را نداشته باشید و به علاوه این نوع طرز فكر احتمال شكست شما را افزایش خواهد داد.

5- به جای خوب بودن، روی بهتر شدن متمركز شوید. همان‌قدر كه اعتقاد داشتن به توانایی‌های خود برای رسیدن به هدف‌تان مهم است، باور داشتن به كسب توانایی‌های جدید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از ما اعتقاد داریم استعدادها، شخصیت و توانایی‌های فیزیكی ما ثابت هستند و هر كاری هم كه انجام بدهیم، پیشرفت نخواهیم كرد. از این رو ما روی اهدافی متمركز می‌شویم تا بتوانیم خودمان را به اثبات برسانیم و هرگز دنبال كسب مهارت‌های جدید نیستیم.

6- عزم راسخ داشته باشید. عزم راسخ یعنی با كمال میل متعهد ماندن به اهداف بلندمدت و ایستادگی كردن در مقابله با مشكلات. مطالعات نشان می‌دهند افرادی كه عزم راسخی دارند مدارج علمی ‌بالاتری را در زندگی‌شان طی می‌كنند. عزم راسخ نیرویی است كه انسان را در مقابله با مشكلات بر سر راه رسیدن به موفقیت یاری می‌رساند و باعث می‌شود انسان در این مسیر انگیزه خود را از دست ندهد.

7- عضله اراده خودتان را تقویت كنید. عضله كنترل بر خود یا همان عضله اراده درست مانند بقیه عضلات بدن شماست؛ یعنی وقتی كار زیادی از آن كشیده نشود به مرور ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد. اما زمانی كه نرمش‌های منظم به آن می‌دهید؛ یعنی به درستی از آن كار می‌كشید باعث خواهید شد تا عضله‌تان قوی‌تر شده و شما را در به موفقیت رسیدن به اهداف‌تان یاری برساند. برای تقویت نیروی اراده‌تان باید خودتان را درگیر چالش‌هایی بكنید كه شما را ملزم به انجام كارهایی می‌كند كه ترجیح می‌دهید آنها را انجام ندهید روزانه صد تا تمرین دراز و نشست انجام دهید، هر وقت متوجه شدید كه پشت خود را قوز كرده‌اید همان لحظه پشت خودتان را صاف كرده و درست بایستید، سعی كنید تا یك مهارت تازه بیاموزید. هر وقت متوجه شدید كه می‌خواهید از ادامه كار دست بكشید یا دوست ندارید ادامه دهید یا خسته شده‌اید با تمام قوا مقابله كنید. فقط با یك فعالیت شروع كنید و برنامه‌ریزی كنیدکه اگر مانعی سر راه‌تان ایجاد شد برای مقابله با آن چه‌كاری باید بكنید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha