سلامت نیوز: بیماری دیابت قندی در صورت کنترل و درمان نشدن می تواند منجر به عوارض بسیار زیادی در بدن شود و یکی از عوارض طولانی مدت آن بیماری عروق بزرگ بوده و از لحاظ بالینی به صورت بیماری های عروق کرونر مغزی و محیطی تظاهر می کند.

دکتر داوود کاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اگر دیابت قندی به طور مناسب و دقیق درمان نشود در دراز مدت منجر به ایجاد عوارض در چشم، کلیه، اعصاب، مغز، قلب و نیز پیدایش فشار خون، زخم و عفونت در پاها می شود و گاهی نیز در مدت کوتاه عوارض حاد و شدیدی را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: یکی از عوارض طولانی مدت بیماری دیابت که پس از سال ها مبتلا شدن به بیماری قند خون در افراد می تواند ایجاد شود بیماری عروق بزرگ بوده و از لحاظ بالینی به صورت بیماری عروق کرونر، مغزی و محیطی تظاهر می کند و بیماری عروق بزرگ در افراد دیابتی شبیه افراد غیر دیابتی است که بیشتر سبب گرفتار شدن اندام ها به خصوص عروق ساق پا و پا می شود.

به علت بالا بودن خطر آترواسکلروز یا تصلب شرایین باید عواملی را که به طور معمول زمینه را برای ایجاد بیماری عروقی مساعد می کنند قاطعانه درمان و اصلاح کرد.

کاظمی صالح اظهار کرد: باید به بیماران مبتلا به دیابت به طور جدی توصیه کرد که سیگار نکشند و فشار خون را درصورتیکه بالا است به دقت کنترل کنند ،میزان چربی در خون بیماران دچار دیابت اغلب بالا است و از این رو باید تلاش کرد که میزان آن کاهش یابد کنترل قند بالا اغلب سبب می شود که وضعیت چربی های پلاسما بهتر شود اما در صورتیکه چربی خون بالای آن با کنترل قند خون بازهم بالا بود باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت صلاحدید او برای درمان چربی خون خود دارو مصرف کنند.

این متخصص بیان کرد: بیماری تصلب شرایین به صورت درگیری عروق کرونر، مغزی و محیطی است و تظاهرات بیماری عروقی در این بیماران شبیه به تظاهرات بیماری عروقی در افراد غیر دیابتی است سکته قلبی و کم خونی عضله قلب ناشی از تصلب شرایین کرونر در بیماران دیابتی ممکن است بدون ایجاد درد اتفاق بیفتد که به دلیل گرفتاری رشته های عصبی قلب است.

کاظمی صالح افزود: بیماری عروق در دیابتی ها اغلب منتشر تر بوده، از این رو عمل جراحی بازسازی رگ مشکل تر است با این وجود شرایط مناسب برای عمل عروق و میزان موفقیت عمل در بیماران دیابتی تفاوت قابل توجهی با افراد دیابتی ندارند.

وی تأکید کرد: در افراد مبتلا به دیابت در صورت بالا بودن چربی خون و یا کنترل قند خون اگر چربی خون آنها کاهش پیدا نکرد ضروری است برای درمان آن به پزشک مراجعه تا در صورت نیاز دارو مصرف کنند.

کاظمی صالح خاطرنشان کرد: به غیر از بیماری های عروق بزرگ که از عوارض طولانی مدت دیابت است عوارض طولانی مدت دیگری هم می تواند در طی سال ها پس از آشکار شدن افزایش قند خون و کنترل درمان نشدن قند در بیماران دیابتی ایجاد شود.

وی افزود: پس با کنترل و درمان بیماری دیابت قندی می توان از عوارضی که در بدن ممکن است ایجاد شود جلوگیری کرد و باید بیماری دیابتی تحت درمان پزشک قرار گرفته و به توصیه های او به طور دقیق عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha