دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 34686
سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران گفت: سلولیت اختلال بافت چربی زیر پوست و یكی از شكایات عمده بانوان در میانسالی است.
  
دكتر حسین طباطبائی عضو  هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینكه سلولیت به ناصاف شدن سطح پوست همراه با سفتی پوست و ایجاد منظره پوست پرتقالی گفته می شود گفت: این مشكل یكی از شكایات عمده بانوان در میانسالی است.

وی تصریح كرد: سلولیت اختلال متابولیك مصنوعی بافت چربی زیر پوست است كه سبب تغییر شكل ظاهری شده و شیوع آن عمدتاً در اندام تحتانی و شكم مشاهده می ‌گردد كه علت اصلی آن چربی زیر پوست از میان بافت پیوندی است كه تمامی پوست را پرتقالی می كند.

عضو هیئت مدیره  انجمن متخصصین پوست ایران ادامه داد: سلولیت بعد از بلوغ و ترشح هورمون های جنسی در 85- 95 درصد از زنان دیده می شود و مطالعات جنین شناسی نشان داده كه تا ماه هشتم جنینی در هر دو جنس بافت چربی زیر پوست دارای حفرات سلولهای چربی با دیواره های عمودی شبیه آنچه در زنان بالغ دیده می شود وجود دارد ولی در زمان تولد، تفاوتهای جنسیتی این چربیها زیر پوست به طور قابل ملاحظه ای بارز می شود.

وی گفت: در نوزادان پسر حفرات سلولهای چربی كوچكتر، چند ضلعی و دیواره های مشبك و زاویه دار به صورت موازی با سطح پوست و متقاطع با یكدیگر و همچنین ضخیم شدن درم و ساختار فیبروزی شدن بافت همبندی مشاهده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور شد: تفاوتهای بین دو جنس به دلیل اثر پرولیفراتیو آندورژنها بر فرانشیم و فعالیت فیبرزبلاست ها طی سه ماهه آخر دوران جنین است.

وی با بیان اینكه سلولیت واژه ای فرانسوی است بیان داشت: اولین بار سلولیت در سال 1920 به صورت دیستروفی غیر التهابی سلولهای بافت فرانشیمی در نتیجه اختلالات متابلیك كه منجر به تجمع مایعات در بافت بینابینی در اثر تروما، عفونتهای موضعی و عوامل هورمونی می شود و توصیف شده است كه باید بدانیم سلولیت به معنای چاقی نبوده زیرا كه چاقی هیپرتروفی و هیپرپلازی سلولهای بافت چربی است و محدود به منطقه خاصی از بدن نیست درحالیكه سلولیت بیشتر در موارد محدود به ناحیه لگن، شكم و رانهاست و در نتیجه تغییرات متعدد ساختار، مونولوژی، بیوشیمیایی و واكنش های التهابی ایجاد می‌شود.

دكتر طباطبایی یاد آور شد: تاكنون هیچگونه گزارشی از مورتالیتییا موربیدیتی در رابطه با سلولیت گزارش نشده ولی سلولیت یك مشكل شایع زیبایی با عوارض روانی اجتماعی بالا در اكثر خانمها، حتی افرادی كه از نظر وزن و شكل ظاهری متناسب هستند به نظر می‌رسند.

وی ادامه داد: سلولیت یك مشكل مالتی فاكتوریال است ولی زمینه های ژنتیكی را در ابتلای آن مهم می‌دانند كه عوامل دیگری به غیر از ژنتیك از جمله جنسیت، نژاد، تغذیه، شیوه زندگی، بی تحركی و بارداری نیز در بروز ان موثر هستند.

** تفاوت های ناشی از جنس بافت همبندی از علل ایجاد سلولیت

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران تصریح كرد: مطالعات نشان داده كه یكی از علل ایجاد سلولیت تفاوتهای ناشی از جنس، در یافت همبندی است.

وی گفت: در مطالعه هیستولوژی دیده می شود كه ادم ایجاد شده می‌تواند منجر به فشار روحی عروق، هیپوكسی و تخریب مویرگی شود.

وی بیان داشت: سلولیت در افراد با BMI بالا، نرمال و پایین اتفاق می‌افتد ولی ارتباط مستقیمی میان بروز سلولیت و BMI بالا وجود ندارد و هر چه BMI بالاتر باشد ساختار بافت همبندی ضعیفتر و دارای تراكم كمتری است.

وی یاد آور شد: ارزیابی مداخلات درمانی در سلولیت به علت وجود عوامل مخدوش كننده ای مانند تغییرات رژیم غذایی و افزایش میزان فعالیت بسیار مشكل است و در عین حال معیارهای ثابتی برابر بررسی پاسخ های درمانی در كتابهای رفرنس موجود نیست به طوری كه برخی از پزشكان از اندازه گیری دور بازو و یا ران و عكس برداری های متعدد برای بررسی روند بهبودی استفاده می‌كنند اما اطلاعات حاصل از این روش ها دقت لازم را نداشته و در حال حاضر توپوگرافی سه بعدی سطح پوست توسط لیزر، كلاژنومتری با التراسوند ف MRI بافت چربی زیر پوست و بررسی بافت شناسی بهترین روشهای استاندارد برای ارزیابی نتایج درمان سلولیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha