دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 34690
سلامت نیوز: دبیركل انجمن چشم پزشكی گفت: عوارض دیابت بر روی شبكیه و عصب بینایی مهمترین نگرانی امروز چشم پزشكان در جامعه است.

 دكتر نیك اقبالی دبیر كل انجمن چشم پزشكی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: دیابت از جمله بیماریهایی است كه در سالهای اخیر در جوامع مختلف روبه افزایش بوده است.

وی بیان داشت: با توجه به امكانات پزشكی و درمانی ایجاد شده و همچنین بهبود وضعیت بهداشتی، درمانی طول عمر بیماران مبتلا به دیابت افزایش داشته كه منجر به شیوع بیشتر عوارض، بخصوص عوارض چشمی می شود.

دبیر كل انجمن چشم پزشكی با بیان اینكه افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به آب مروارید، گلوكوم و خونریزی های شبكیه قرار دارند ادامه داد: این بیماران نیازمند تعویض زود به زود  عینك خود هستند.

وی افزود: عفونت چشم در بیماران مبتلا به دیابت از دیگر مشكلاتی است كه احتمال شیوع بالایی دارد به طوری كه پلك بیمار دیابتی، قرنیه ، عدسی ، شبكیه و حتی عصب بینایی این افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

نیك اقبالی یادآور شد: در صورتی كه بیمار دیابتی مصرف سیگار نیز داشته باشد احتمال بروز  عوارض بسیار شدید و كور كننده ای نیز وجود دارد و هر چه طول دوره گرفتاری دیابت در اشخاص بیشتر باشد امكان ایجاد عوارض در فرد افزایش می یابد.

دبیر برنامه چشم همایش سراسری متخصصان كشور تصریح كرد: هر گونه صدمه یا جراحی كه به چشم افراد مبتلا به دیابت وارد شود نیازمند ترمیم طولانی تر و امكان عفونت بیشتری است.

همزمانی دیابت و بیماری قلبی عوارض را چند برابر شدیدتر می‌كند

وی یاد آور شد: در صورتی كه بیماری دیابت با بیماری های دیگری مانند بیماریهای قلبی و عروقی، كلیوی، فشار خون و چربی بالا همراه شود، عوارض شدیدتری ایجاد می‌كند.

وی عوارض حاصل از دیابت برروی شبكیه و عصب بینایی را مهمترین نگرانی حال حاضر خواند و گفت: دیوارهای عروقی و مویرگ های مبتلایان به دیابت به مرور زمان ضعیف شده و موجب نشت خون و مایع به بافت های اطراف و منجر به ضخیم شدن و خونریزی در شبكیه می‌شود كه در نهایت اختلال در بینایی ایجاد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: در این حالت با كنترل بیماری قند و بیماریهای زمینه ای دیگر در صورت لزوم لیزر درمانی و تزریق داروی درون چشم می‌تواند پیشرفت بیماری را كاهش داده و در بسیاری از موارد به بهبودی بیمار كمك كند.

وی افزود: در صورتی كه این روش مفید نبوده و بیماری سیر پیشرفت داشته باشد خونریزی درون ذجاجیه و شبكیه و در نهایت كشش های ذجابیه برروی شبكیه و ایجاد عروق نابجای جدید می‌تواند منجر به پارگی و  كشیدن شبكیه شود كه در این حالت به عمل جراحی ویتركتومی امكان حفظ چشم و بینایی ممكن خواهد بود.

دكتر نیك اقبالی در پایان مراجعه مرتب و سالانه چشم را از جمله موارد مهم برای پیشگیری از بیماری خواند و خاطر نشان كرد: در صورت تشخیص عوارض چشمی دیابت توسط چشم پزشك مراجعات باید در مدت زمان كوتاهتری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha