سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران از طولانی شدن زمان اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری و همچنین آیین نامه ابلاغی بیمارستانهای هیئت امنایی انتقاد کرد و افزود: جامعه پرستاری اعتراض خودش به تبعیضها را خارج از محیطهای بیمارستانی نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، غضنفر میرزابیگی روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع کاهش ساعت کار پرستاران که در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، افزود: در حال حاضر 50 درصد از نیروهای نظام سلامت کشور را پرستاران تشکیل می دهند و از همین رو می بایست برای جایگاه پرستاری، برنامه ریزی و سیاستگذاری شود تا هزینه هایی که بابت تربیت این نیروها صرف شده است، هدر نرود.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه پرستاری تا پایان امسال، افزود: بخشی از این نقشه راه شامل نقشه علمی پرستاری می شود و پیش بینی شده است با همکاری وزارت بهداشت بتوانیم تا پایان امسال نقشه راه پرستاری را که از اهمیت ویژه ای برای جامعه پرستاری برخوردار است، روز پرستار سال آینده رونمایی شود.

میرزابیگی در ادامه به اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: این قانون شامل 5 بند است که در حال حاضر موفق شده ایم دو سه بند اساسی آن را اجرا کنیم.

وی با اعلام اینکه یکی از بندهای قانون ارتقای بهره وری مربوط به کاهش ساعت کار پرستاران است، افزود: با اجرای این قانون، هیچ پرستاری وجود ندارد که 44 ساعت در هفته کار کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران با عنوان این مطلب که با اجرای قانون ارتقای بهره وری ارزش 24 ساعت کار پرستاران به 33 ساعت در ایام غیرتعطیل و 39 ساعت در ایام تعطیل می رسد، ادامه داد: پرستاران بر اساس سابقه و سختی کار از حداقل 2.5 تا 8 ساعت کاهش ساعت کار در هفته برخوردار می شوند.

میرزابیگی با اعلام اینکه قانون کاهش ساعت کار پرستاران هنوز در بخش خصوصی اجرا نشده است، افزود: متاسفانه به علت کمبود نیرو در بخش خصوصی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح، کاهش ساعت کار پرستاران هنوز ارا نشده است.

وی در ادامه به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: این قانون داستان طولانی دارد و اجرای آن دیر شده است.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که با اجرای قانون تعرفه گذاری، انقلابی در عرصه خدمات پرستاری اتفاق خواهد افتاد، افزود: تاکنون 527 خدمت پرستاری دارای تعرفه و استاندارد شده است. زیرا از یک سال قبل با همکاری سازمان استاندارد کشور، تک تک خدمات پرستاری را بررسی و استانداردسازی کرده ایم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران با اشاره به تاخیر طولانی مدت در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اظهارداشت: ما امسال را هم تحمل می کنیم و به صورت پایلوت در چند بیمارستان نحوه اجرای این قانون را بررسی و دنبال می کنیم. اما اگر بیمه ها نسبت به پوشش این خدمات اقدام نکنند از پرستاران خواهیم خواست که بر اساس خدماتی که ارائه می دهند، حقوق دریافت کنند.

وی با اشاره به تبعیض هایی که در زمینه پرداختها در نظام سلامت وجود دارد، افزود: امیدواریم کار به اعلام عدد و رقم کشیده نشود.

میرزابیگی در ادامه این نشست خبری به آیین نامه بیمارستانهای هیئت امنایی که روز گذشته در همایش دست اندرکاران نظام سلامت ارائه شده است، اشاره کرد و گفت: متاسفانه این آیین نامه بدون اطلاع جامعه پرستاری ارائه شده است. در حالی که ما ایرادهایی به این آیین نامه داشتیم و البته آنها نیز اصلاح شد اما نمی دانیم چرا همان آیین نامه مشکل دار دیروز توسط معاون درمان وزارت بهداشت ارائه شده است.

وی در واکنش به این اقدام معاون وزیر بهداشت، افزود: ما اعلام می کنیم که از اجرای این آیین نامه جلوگیری شود چون پرستاران به شدت با آن مخالف هستند و همکاری نخواهند کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران با اعلام اینکه 50 درصد نیروهای نظام سلامت را پرستاران تشکیل می دهند، ادامه داد: جامعه پرستاری می بایست حداقل یک نماینده در هیئت امنای بیمارستانها داشته باشد. ضمن اینکه دفتر پرستاری باید به طور مستقیم به دفتر رئیس بیمارستان وصل شود.

میرزابیگی با انتقاد از اینکه با روحیات پرستاری بازی می شود، گفت: از یک سال قبل توافق شده بود که نقایص آیین نامه بیمارستانهای هیئت امنایی برطرف شود اما به یکباره معاونت درمان وزارت بهداشت تصمیم می گیرد همان آیین نامه مشکل دار را ارائه کند.

وی در پایان تاکید کرد: محیطهای بیمارستانی به شدت مقدس است و این محیطها هیچ وقت از ناحیه پرستاران و سازمان نظام پرستاری ناامن نخواهد شد. بلکه ما اعتراضات خودمان را به صورت مذاکره و بیانیه و در نهایت اگر کارد به استخوان پرستاران برسد، با اعتراض در خارج از محیطهای بیمارستانی اعلام می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha