دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 34694
سلامت نیوز: دانشمندان دریافته اند پیش از آنكه بینی، بوی آشنایی را تشخیص دهد، مغز سیستم حسی را برای دریافت و تشخیص آن بوی خاص آماده می كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، پژوهشگران دانشگاه نورت وسترن می گویند شواهد حاكی از آن است كه مغز از رمزگذاری پیش بینی كننده برای ایجاد الگوهای پیش بینی كننده بوهای خاص در قشر بویایی در مغز استفاده می كند. بو پیش از آنكه توسط بینی تایید شود در قشر بویایی مغز جای می گیرد.

محققان می گویند رمزگذاری پیش بینی كننده از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا كه مزیت رفتاری را برای حیوان و انسان فراهم می آورد و اجازه می دهد فرد واكنش سریع تر و دقیق تری به محرك های موجود در محیط اطراف نشان دهد.

كریستینا زلانو مجری این پژوهش می گوید: اگرچه الگوهای پیش بینی كننده به ما مزیت رفتاری می دهند اما افراد اغلب قدرت حس بویایی را نادیده می گیرند.

وی افزود: اگر كسی یك بطری شیر به شما بدهد و بپرسد آیا این شیر فاسد شده است یا خیر ، ممكن است هیچ نشانه قابل رویت و یا امكان جوشاندن وجود نداشته باشد كه به شما در تشخیص دقیق فساد شیر كمك كند. از این رو برای چنین تشخیصی به حس بویایی خود تكیه خواهید كرد.

تحقیقات ما حاكی از آن است كه اگر مغز موفق شود یك الگو از بوی شیر فاسد تهیه كند می توانید با دقت بیشتری مشخص كنید كه آیا شیر فاسد است یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha