سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 347

اختصاصی سامانه خبری سلامت نیوز: گرسنگی كشیدن با هدف لاغری، احتمال ابتلای كودكان به شكاف لب و كام ،شیوع بیشتر ام‌اس در زنان و بهبود سندروم تخمدان‌های پركیست 4 خبر کوتاه و خواندنی امروز مورخ 12 دی ماه 1385است، خواندن آنها را از دست ندهید.

کوتاه و خواندنی امروز 12دی ماه 1385

احتمال ابتلای كودكان به شكاف لب و كام

شكاف لب و كام از شایع‌ترین نقایص دهانی‌ـ‌صورتی است كه تاریخچه‌ای دیرینه دارد و پزشكان از دیرباز برای حل این مشكل تلاش می‌كنند. زیرا معمولاً شكاف لب و كام با مشكلات و ناهنجاری‌های دیگری نظیر جفت نشدن فك‌ها و شیوع بیشتر ناهم‌ردیفی دندان‌ها همراه است.

 از هر 700 نوزاد، یك نوزاد با شكاف كام همراه با شكاف لب متولد می‌شود. شكاف كامل لب به كف بینی گسترش می‌یابد و ساختمان دندان‌ها را هم متأثر می‌كند. دندان‌های دوقلو، دندان‌هایی با فرم غیرعادی، نداشتن برخی از جوانه‌های دندانی یا دندان‌های كوچك در مبتلایان به شكاف كام و لب به‌مراتب شایع‌تر از افراد عادی است.
شكاف لب و كام با بسیاری نشانگان، ازجمله سرخچة مادرزادی، همراه است. در سرخچة مادرزادی، اختلالات دریچة قلب دیده می‌شود.
ببینیم اگر كودكی به شكاف كام یا لب‌شكری مبتلا باشد، احتمال ابتلای كودك بعدی خانواده به این عارضه چقدر است. درصورتی‌كه اعضای خانوادة كودك به این عارضه مبتلا نباشند، احتمال بروز لب‌شكری با شكاف كام یا بدون آن 4 درصد است و احتمال بروز شكاف كام به‌تنهایی 2 درصد است. اگر خویشاوندان درجة اول كودك به این مشكل مبتلا باشند، احتمال بروز لب‌شكری با شكاف كام یا بدون آن همچنان 4 درصد و احتمال بروز شكاف كام به‌تنهایی تا 7 درصد هم می‌رسد.
اگر والدین كودك خویشاوند باشند، احتمال بروز لب‌شكری با شكاف كام یا بدون آن 4 درصد است. چنانچه یكی از والدین مبتلا باشند و هیچ‌كدام از فرزندان مبتلا نباشند، احتمال بروز لب‌شكری با شكاف كام یا بدون آن 4 درصد و احتمال بروز شكاف كام به‌تنهایی 6 درصد است.
نهایتاً اگر یكی از والدین مبتلا باشد و یكی از فرزندان خانواده، احتمال بروز این ناهنجاری در كودك بعدی به بالاترین حد می‌رسد. یعنی احتمال بروز لب‌شكری با شكاف كام یا بدون آن 17 درصد و احتمال بروز شكاف كام به‌تنهایی 15 درصد است.
معمولاً درمان شكاف لب در 10 هفتگی و شكاف كام در 18 ماهگی كودك انجام می‌شود. درمان این عارضه به جراحی‌های متعدد، گفتاردرمانی، ارتودنسی و درمان‌های جراحی دندان نیاز دارد.

شیوع بیشتر ام‌اس در زنان

زنان دو برابر مردان در سنین 20 تا 40 سالگی به بیماری ام‌اس مبتلا می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری زنان ایران (ایونا)، زنان به‌مراتب بیش از مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند. برخی از متخصصان علت ابتلا به ام‌اس را عفونت با ویروس‌های مختل‌كنندة عملكرد دستگاه عصبی مركزی بخصوص در اوایل عمر می‌دانند؛ گروهی نیز بر اهمیت وراثت در این زمینه تأكید می‌كنند.

 آنچه امروزه مسلّم است ابتلا به برخی عفونت‌ها در دهه‌های نخستین زندگی زمینه را برای بروز این بیماری خودایمنی در جمعیتی كه از نظر ژنتیكی مستعدند فراهم می‌كند.


گرسنگی كشیدن با هدف لاغری

از هر دو دختر انگلیسی، یك نفر گرسنگی‌های شدید را با هدف لاغر كردن تحمل می‌كند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، مؤسسة استانداردهای غذایی انگلیس مطالعه‌ای را در مورد 2000 دختر نوجوان و جوان انگلیسی انجام داده است. نتایج این مطالعه نشان داد كه 25 درصد از دختران انگلیسی حداقل میزان صبحانه را می‌خورند تا لاغر بمانند. در ضمن اطلاعات درستی در خصوص رژیم‌های صحیح غذایی ندارند.

نكتة نگران‌كننده آن است كه 15 درصد از دختران انگلیسی، كه با هدف لاغر كردن به خود گرسنگی شدید می‌دهند، به‌دلیل داشتن رژیم غذایی غلط، بیمار محسوب می‌شوند. همین بررسی نشان داده است كه از هر ده دختر انگلیسی، یك نفر به‌افراط غذاهای آماده نظیر همبرگر، چیپس و پیتزا مصرف می‌كند و بیش از نیمی از این تعداد نوشیدنی‌های زیان‌آور می‌نوشند.
متأسفانه، اكثریت جمعیتی كه صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف كرده‌اند، در طول سال همواره در رژیم‌اند و از خوردن میوه و سبزیجات نیز پرهیز می‌كنند.

بهبود سندروم تخمدان‌های پركیست

تحقیقات جدید نشان داده است كه مشكلات ناباروری و بی‌نظمی هورمونی در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌كیستیك با در پیش گرفتن یك رژیم غذایی با مواد قندی كم بهبود می‌یابد.
در سندروم تخمدان پلی‌كیستیك، تخمدان‌ها پر از كیست می‌شوند. رشد موهای زاید، چاقی مفرط، بی‌نظمی قاعدگی و ناباروری ازجمله عوارض ابتلا به این سندروم هستند. همچنین در مبتلایان احتمال ابتلا به بیماری دیابت افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، در یك تحقیق جمعیتی از زنان 19 تا 42 سالة مبتلا به این بیماری، به مدت 16 روز، از سه نوع رژیم غذایی متفاوت استفاده كردند. رژیم غذایی یك گروه شامل 56 درصد كربوهیدرات، 31 درصد چربی و بقیه پروتئین بود. رژیم غذایی دوم 55 درصد كربوهیدرات، 33 درصد چربی و بقیه پروتئین را شامل می‌شد. در رژیم غذایی سوم، 43 درصد كربوهیدرات، 45 درصد چربی و بقیه پروتئین گنجانده شده بود.

رژیم غذایی كم‌كربوهیدرات، در مقایسه با رژیم غذایی معمولی، میزان انسولین خون را به میزان بیشتری كاهش داد. البته هیچ تفاوتی در سطح خونی هورمون‌های تولیدمثلی مشاهده نشد.
بنابر این تحقیق، در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌كیستیك، تغییر رژیم غذایی، بخصوص كاهش كربوهیدرات موجود در آن، باعث كاهش سطح انسولین خون می‌شود و به رفع عوارض این بیماری كمك می‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha