سلامت نیوز: یك روانپزشك گفت: اسباب بازی‌ها قابل لمس بهترین وسیله بازی در كودكان زیر سه سال است و استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در كودكان زیر سه سال توصیه نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر امیررضا چمنی گفت: استفاده مناسب از بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد به طوری كه می‌تواند موجب تقویت یادگیری، تفكر خلاق، قدرت تخیل در كودك و همچنین افزایش تمركز، دقت و مهارتهای حركتی در دست كودك شود.

وی از تخلیه هیجانی و تقویت مهارت های حل مسئله در كودك نیز به عنوان یكی دیگر از فواید استفاده صحیح از بازی‌های كامپیوتری یاد كرد.

دکتر چمنی در ادامه با اشاره به این كه بازی‌های كامپیوتری به سه دسته‌ خنثی، مفید و غیر مفید و ناسالم تقسیم می‌شوند، خاطرنشان كرد: یكی از عوارض استفاده نابجا از این بازی، الگوگیری از شخصیت‌های خشن این بازی‌ها است كه می‌تواند منجر به افزایش تحریك پذیری كودك در محیط اجتماعی و خانواده شود. همچنین می‌تواند سبب كاهش ارتباط كودك با دنیای بیرون شده و موجب گوشه‌گیری در كودك ‌شود.

وی در بیان پیامدهای استفاده بیش از حد، مستمر و نابجا از این بازی‌ها به خستگی، كاهش انرژی، عدم تحرك جسمانی و در نهایت چاقی در كودكان اشاره كرد و افزود: عوارض چشمی همچون درد، سوزش و خستگی چشم ناشی از استفاده طولانی مدت از این بازی‌ها است.

وی، دردهای مفصلی، مشكلات اسكلتی و عضلانی مخصوصا در مفاصل مچ دست را از پیامدهای استفاده افراطی از این بازی‌ها دانست و اضافه كرد: اعتیاد روانی، وابستگی به این نوع بازی‌ها و مشغله ذهنی زیاد كودك نسبت به این بازی‌ها سبب می‌شود در صورت عدم دسترسی به آن كودك دچار بی قراری، تحریك پذیری و عصبانیت شود.

وی در ادامه به والدین توصیه كرد: خانواده با آشنایی و نظارت خود نسبت به این بازی‌ها و انتخاب صحیح آنها‌ با توجه به سن كودك می‌تواند از تاثیرات منفی آن بكاهد.

دكتر چمنی افزود: والدین نباید اجازه استفاده بیش از دو ساعت در روز را به كودك بدهند همچنین رایانه را در محلی قرار دهند كه در معرض دید و كنترل آن ها باشد.

وی در ادامه به توجه و اهمیت دادن به كودك و نوجوان و پر كردن خلاهای عاطفی با برقراری روابط گرم و سالم در محیط خانواده و همچنین پر كردن اوقات فراغت فرزندان با انواع دیگر سرگرمی‌ها تاكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha