سلامت نیوز: رییس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در منطقه آسیا و اقیانوسیه (IFRC) اعلام کرد: پرخوری و تغذیه بیش از حد؛ سالانه جان 2/4 میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد که این مقدار بیش از تعداد مرگ بر اثر گرسنگی است.

جاگان چاپاگین با اشاره به گزارش بلایای جهانی در سال 2011 در دهلی نو افزود: نزدیک به یک میلیارد نفر از مردم جهان شب را با شکم گرسنه سپری می کنند؛ این در حالی است که تغذیه بیش از حد؛ جان بیشتری از افراد را در جهان می گیرد.

وی گفت : تقریبا یک میلیارد نفر دچار سوء تغذیه هستند؛ در حالی که جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیارد نفر از مردم شامل کشورهای متوسط و کم درآمد اضافه وزن دارند.

رییس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در منطقه آسیا و اقیانوسیه افزود: تعداد افراد چاق در کشورهای هند و چین که تقریبا نصف مردم گرسنه جهان را تشکیل می دهند رو به افزایش است و یکی از دلایل این رشد، سرمایه گذاری های خارجی و وابستگی بیش از حد مردم این منطقه به غذاهای پیش آماده و فست فود است.

افزایش سوء تغذیه ناشی از پرخوری در کشور

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به تغذیه نامناسب و تحرک ناکافی و ارتباط آن با بیماری های غیرواگیر هشدار داد.
 
دکتر ابوالقاسم جزایری گفت: سوء تغذیه به دو شکل سوء تغذیه ناشی از کم غذا خوردن و سوء تغذیه ناشی از زیاد غذا خوردن در کشور وجود دارد و متاسفانه امروزه موارد سوء تغذیه ناشی از پرخوری در کشور زیاد مشاهده می شود؛ چرا که درصد قابل توجهی از افراد جامعه به شکلی نامناسب غذا می خورند که پیامد آن چاقی و بیماری است.
 

جزایری بیماری هایی همچون بیماری دیابت، بیماری های قلب و عروق و برخی از انواع سرطان ها را از جمله پیامدهای تغذیه نامناسب عنوان کرد و افزود: هر چند در برخی موارد سوء تغذیه ناشی از کم غذایی نیز در کشور وجود دارد، اما بر اساس برنامه های انجام شده، روند سوء تغذیه ناشی از کم غذایی بسیار کاهش یافته است.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت : رژیم غذایی سالم و مناسب و تحرک کافی در کاهش خطر ایجاد بیماری ها بسیار موثر است. ورزش منظم علاوه بر آن که می تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد در بهبود وضعیت چربی خون و غیره نیز بسیار تاثیرگذار است.

هشدار نسبت به روند اضافه وزن و چاقی در کشور

وی در ادامه نسبت به آمار اضافه وزن و چاقی در کشور هشدار داد و افزود: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند که یک هشدار است. چاقی و اضافه وزن در کشور از روندی فزاینده برخوردار است. هر چند چاقی بیماری کشنده ای نیست اما با بسیاری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، آرتروز، فشار خون و ... ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد.

چاقی و کم تحرکی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر

وی افزود: تغذیه نامناسب و کم تحرکی دو عامل خطر مهم کلسترول بالا، بیماری قند خون و فشار خون هستند. به این ترتیب روزانه فعالیت بدنی حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه توصیه می شود.
 
دکتر جزایری با اشاره به تاثیر میوه ها و سبزی ها در پیشگیری از بیماری ها، گفت: میوه ها و سبزی ها جزو مهمی از رژیم غذایی سالم هستند که مصرف روزانه و به مقدار کافی آنها می تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر داشته باشد. یک رژیم غذایی متعادل رژیمی است که از مواد غذایی مختلف به میزان کافی برخوردار باشد. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد امروزه مصرف سبزی و میوه رو به کاهش است.

پژوهش‎ ها نشان می‎‎ دهد: چاقی و كشیدن‎‎ سیگار مهمترین عوامل‎ مرگ‎ و میـر در آمریكا است‎.

مركز كنترل‎ و پیشگیـری‎ از امـراض‎ در امریكا در گزارشی‎ اعلام‎ كرد, آمـار مـرگ‎ و میر ناشی‎‎‎ از چاقی به‎‎ سرعت‎ رو بـه فـزونی است‎ و پرخوری‎ و نداشتن‎ تحرك‎ جسمی‎ در سـال‎ 2000 سبب‎ شد تا مرگ‎ و میر ناشی‎‎ از چاقی و اضافه‎‎ وزن‎‎ به400 هزارتن یا 17 درصد از كل‎ تلفات‎ آن‎ سال‎ برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha