سلامت نیوز: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌رستوران‌ها کارشناسان تغذیه برای توزیع غذای سالم به مردم به کار بگمارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن ابوالقاسمی در مراسم اهدای لوح دوستدار سلامت مشتری اظهار داشت: این لوح که بعد از ارزیابی کارشناسی در راستای توزیع غذای سالم در رستوران‌ها به مردم به عنوان یک عمل تشویقی صورت می‌پذیرد؛ زیرا در دنیا ثابت شده است که اگر یک ارزش را مورد توجه قرار دهیم بهتر از آن است که یک ضد ارزش را تنبیه کنیم زیرا فطرت انسان اینگونه است.

وی افزود: تأمین غذای سالم از نیازهای اساسی بشر است و انسان سالم نیز محور توسعه پایدار به حساب می‌آید و اگر ما می‌خواهیم فرزندانمان زندگی با رفاه مطلوبی داشته باشند باید به فکر سلامتی آنان نیز باشیم.

وی تصریح کرد: انسان نیازمند مواد غذایی از جمله پروتئین و ویتامین است زیرا همانطور که رشد جسمی به غذا نیاز دارد رشد مغزی نیز به غذای سالم نیاز دارد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال پیش ما چند هزار کودک عقب‌مانده به  دلیل فقدان ماده‌ای به نام ید داشتیم ولی خوشبختانه در حال حاضر این تعداد کودکان عقب‌مانده آمارشان آنقدر اندک شده است که حتی نمی‌توانیم نمونه‌ای از آن را به شاگردان‌مان برای تدریس و آموزش نشان دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ در علم تغذیه همواره سفارش بر تنوع غذا شده است و مردم قدیم نیز غذاهای آنان بسیار تنوع زیادی داشت و یکی از خطراتی که جامعه مدرن را تهدید می‌کند آن است که بچه‌های امروز ما به برخی غذاها از جمله فست‌فودها عادت کنند.

ابوالقاسمی تصریح کرد: در زنجیره‌ غذایی ما باید تنوع وجود داشته باشد و باید در رستوران‌ها این مسئله نیز اجرا شود تا بتوانیم با این روش ترویج تنوع غذا را در مردم گسترش دهیم که شما رستوران‌داران می‌توانید با برپایی سفره‌های متنوع با قیمت مناسب با استفاده از سبزیجات تنوع غذایی را ترویج دهید.

وی افزود: استفاده از سبزیجات و زینت آن در غذاها بسیار می تواند در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تأثیرگذار باشد زیرا ما که نمی‌‌توانیم همه درآمدمان را صرف درمان کنیم بلکه باید با استفاده از راه های پیشیگری بیماری‌های غیرواگیر را با مصرف کردن غذای سالم به خصوص در رستوران‌ها که نقش بسیار مهمی را دارند انجام دهیم.

ابوالقاسمی افزود: سرطان‌ها یکی از بیماری‌هایی هستند که شیوع آن از مصرف نادرست غذا است اما باید به طبیعت برگردیم و از مصرف غذاهای غیرسالم و از جمله سرخ‌کردنی پرهیز کنیم زیرا یکی از عوامل مهم شیوع سرطان بعد از ژنتیک مسئله غذا است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گرفتگی عروق و پایین آمدن سن سکته دو عامل مهمی است که به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی و پرخوری و کاهش تحرک و ورزش صورت می‌گیرد و ما در حال حاضر برخی تهدیدهایی میکروبی را که با آن مواجه هستیم را شما رستوران‌داران می‌توانید در کاهش آن کمک کنید.

ابوالقاسمی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمعیتی حدود ۱۵ درصد کل کشور را تحت پوشش بهداشت درمانی دارد و امروز توانسته‌ایم خطر میکروب و قارچ‌ها را در مواد غذایی که می‌تواند حتی به شیوع سرطان ‌نیز منجر شود با کمک شما رستوران داران برطرف کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم در سلامت غذا مصرف شیرینی‌جات در جامعه است و شاید در برخی مواقع بعضی از کارشناسان برای رشد کودکان آن را توصیه کنند ولی مصرف بی‌حد آن مشکلات بسیاری را در بر دارد به طوری که چاقی و دیابت در سال‌های آینده می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر دوش مردم به جای گذارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه شما رستوران‌دارن می‌توانید با جایگزین کردن دسرهای میوه‌ای به جای شیرینی‌جات در توزیع غذای سالم بسیار نقش داشته باشید، گفت:در حال حاضر در جامعه ما کمبود کلیسم و ویتامین D بسیار شایع است که باید به سمت مصرف مواد لبنی که بسیار مهم است برویم.

ابوالقاسمی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا شما رستوران‌داران باید با به کار گیری کارشناسان تغذیه و استخدام آنان در گرفتن مشورت از افراد متخصص برای توزیع غذای سالم و بهداشتی به مردم ایفای نقش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha